پژوهش ها

زنان، جهانی گرایی و جهانی شدن

چکیده::

 

               

 

اندیشکده روابط بین الملل- وقتی بحث از جهانی گرایی به میان می آید منظور آن بینش و ایدئولوژی است که در ذهن وجود دارد. در جهانی نگری ما پا را از کل های محدود مانند محلی نگری فراتر می نهیم و عرصه ی بزرگتر(جهان) را مد نظر داریم. به تعبير مالكوم واترز، «جهاني‌شدن فرآيند اجتماعي‌اي است كه در آن قيدوبندهاي جغرافيايي كه بر روابط اجتماعي و فرهنگي سايه افكنده است‌، از بين مي‌رود و مردم به‌طور فزاينده‌اي از كاهش اين قيد و بندها آگاه مي‌شوند». ولی اگر بخواهیم تفاوت جهانی نگری و جهانی شدن را بگوییم باید بگوییم که جهانی شدن مفهومی است که در آن به یک روند و پروسه ای اشاره می شود و می دانیم که هر پروسه مبنی بر بینشی است پس باید در ذهن جهانی نگری داشت و در عمل به سمت جهانی شدن رفت.

البته بر طبق روانشناسی رفتار لزوما هر بینشی به عمل منتهی نمی شود. اما رابطه ی همبستگی قوی بین بینش و رفتار وجود دارد.

وقتی نگاهی جهان گرایانه داشته باشیم  باعث می شود که در ذهن بتوانیم جهانی فراتر از این جهان که وابسته به جغرافیای خاص خود است در ذهن فرض بگیریم. جهان مجازی که گاهی به موازات و گاهی فراتر از این جهان می باشد مجال بروز می یابد.

جهانی شدن را نباید یک پروسه ی یک خطی دانست بلکه در زمینه های مختلفی جاری است. جهانی شدن نیز مانند دیگر فرآیندهای توسعه دارای ویژگی ها و مشخصات دیالکتیکی متناقضی است. مثلا یکی از نتایج جهانی شدن را می توان تجدید حیات ناسیونالیسم بومی و قومی  دانست. زیرا  جریان آزاد اطلاعات که از ویژگی های جهانی شدن است، منجر به ایجاد نظم اجتماعیِ مابعد سنتی می شود

با این حال باید دید که جایگاه گروها و  اقلیت ها  در این عرصه چگونه است؟ و روند جهانی شدن چه تاثیری بر گستردگی این گروهها می گذارد ؟ و اینکه اقلیت ها از جهان مجازی چگونه برای ریپرزنت کردن خود بهره می برند؟

یکی از گروههایی که جای بحث فراوان دارند زنان هستند که با رشد اندیشه های فمنیستی و جنبش های اجتماعی وتشکیل سازمان های غیر دولتی سعی در بهبود جایگاه اجتماعی خود دارند.

برای روشن شدن به تعریف مفهوم فمنیست می پردازیم:

فمینیسم زندگی اجتماعی و تجربه انسانی را از دیدگاه زنان مورد بررسی قرار می دهد. فمینیسم بر موقعیت زنان در جامعه تأکید می ورزد و در بررسیها زنان و دیدگاه های آنان را محور قرار می دهد.
 

چشم انداز تاریخی به زنان و جایگاه اجتماعی شان

در یک نگاه به تاریخ می توان این گونه برآورد کرد که زنان به عنوان پرورش دهنده کودکان و اداره ی امور خانه در خانه بوده اند و از جایگاه قدرت به دور بوده اند. وی با صنعتی شدن جوامع راه برای ورود زنان به بازار کار بیشتر بوده است اما با این حال شاهدیم که هنوز مردان در موضع قدرت قرار داشتند و نفوذ آنان از زنان بیشتر بوده است که به نوعی می توان از پدر سالاری جوامع و هم چنین جنس دوم بودن زنان یاد کرد.

می توان از مشکلات زنان پایین بودن دستمزد زنان نسبت به مردان که باعث وابستگی اقتصادی آنها به مردان می گردد.

اولین جرقه های طرفداری از حقوق زنان بر می گردد به قرن هیجدهم که مری ولستو فرانک در کتابی به نام : دفاع از حقوق زنان اعلام کرد زنان همه ی حماقتها و معایب تمدن را بدست آورده اند و از ثمر مفید آن بی نصیب مانده اند.

جنبش های زنان فرانسه را می توان گفت که از دوران پس از انقلاب فرانسه دانست که با الهام از آرمانهای آزادی و برابری چندین باشگاه زنان در پاریس شکل گرفت.

که انها خواستار حقوق برابر در زمینه های آموزش و پرورش و اشتغال و حکومت بودند.

اما در آمریکا سردمداران این جنبش ها زنان سیاهپوست بودن که باید جدالی نیز با هم جنسان سفید پوست خود می کردند.

در دوران اخیر رنگ و روی فعالیتها ی این جنبش ها به سمت خواستهایی چون برابری اقتصادی آزادی سقط جنین و تغییرات در قوانین مربوط به طلاق رفته است.


زنان ایرانی به عنوان بخشی از اجتماع فمنیسم جهانی


 در حال حاضر زنان تحصیل کرده و با سواد در ایران ، در حال تبدیل شدن به بخشی از اجتماع فمنیستی در جهان هستند. آن ها ضمن علاقه نسبت به کسب اطلاعات و آگاهی از جایگاه و وضعیت زنان در سراسر جهان، سمینارهای مختلفی را برای دعوت از رهبران فمنیست دیگر کشورها به عمل می آورند و به مبادله ایده های خویش با آنان می پردازند. متقابلاً زنان فمنیست در کشورهای غربی نیز حساسیت خاصی نسبت به وضعیت زنان در کشورهای جهان سوم نشان می دهند و تمایل دارند تا زنان را در مبارزه علیه سنت گرایان حمایت کنند.. با این حال، در عصری که همراه با رشد نفوذ ارتباطات جهانی است، غیر ممکن به نظر می رسد که زنان ایرانی نتوانند به رسانه های ارتباطی ( اعم از کتاب، فیلم، مقالات خارجی، تلفن و اینترنت و ) دست یابند و برای مدت طولانی از آن محروم بمانند.

یکی از مباحث مطرح دراین جنبش ها جهانی سازی نئولیبرالیسم می باشد که جزء دغدغه های اصلی مطرح شده است که در ده بند آنرا به چالش کشیده اند.

و بحث دیگر بر سر آن است که فمنیست اسلامی و یا فمنیست ایرانی .که این خود نشانگر تاثیر افکار جهانی می باشد.

در جامعه ای که روز به روز تکنولوژی های اطلاعات در آن پیشرفت دارد و می بینیم آمار بیانگر آن است که درصد عظیمی از زنان به اینترنت دسترسی دارند و کاربر آن محسوب می شوند. رشد این جنبش ها را در پی خواهد داشت.

از چهره های برجسته ی این جنبش می توان  از خانم ها؛ مهرانگیزکار، شیرین عبادی، گیتی پورفاضل نام برد که اکثرا حقوقدان می باشند.. دسترسی به اطلاعات و دیدن جایگاه زنان دیگر  باعث می شود که به بازبینی جایگاه اجتماعی خود بپردازند و به صورت تشکل های غیر دولتی خواستار تغییر در وضع موجود خود باشند.البته چالش های حقوقی بسیاری در راه دارند که امید است بتوانند بر آنها فائق شوند.

 

منایع:جهانی شدن ها:

مفاهیم و نظریه ها/سعید رضا عاملی/ارغنون

http://www.irwomen.com/

جهاني‌شدن و تحولات جهاني/ دكتر محمد رضاتاجيك

جامعه شناسي گيدنز /منوجهر صبوري

 

#جهانی شدن #جهانی گرایی #زنان  #روابط اجتماعی

  • اشتراک گذاری
  • دسته بندی :مطالعات زنان
  • 27 تیر 1397
  • نویسنده:مطهره آخوندی
  • 1
  • 0

ارسال دیدگاه

CAPTCHA