نگاهی به کارکردهای نظامی امنیتی هوش مصنوعی

نگاهی به کارکردهای نظامی امنیتی هوش مصنوعی

نگاهی به کارکردهای نظامی امنیتی هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به زودی صحنه جنگ را تغییر می دهد

دپارتمان فناوری و هوش مصنوعی اندیشکده روابط بین الملل

نگاهی به کارکردهای نظامی امنیتی هوش مصنوعی

 

اندیشکده روابط بین الملل: همین چند ماه پیش ولادیمیر پوتین گفت، “هوش مصنوعی آینده ی دنیا است؛ و هر کس بتواند زودتر کنترل این اسب چموش را به دست بگیرد، آینده ی دنیا را کنترل خواهد کرد.”[1] اگر چه در صورت تکمیل این تکنولوژی و به وقوع پیوستنِ آن که اصطلاحا انقلاب چهارم(AI) نامیده می شود تمامی ابعاد زندگی بشر دستخوش تغییر خواهد شد، اما در این نوشته تمرکز ما روی مصارف امنیتی (در سطح ملی و جهانی) و پیشرفت های نظامی متمرکز شده است.

 نبرد روی هوا یا گام گذاشتن روی زمین؟

نگاهی به جنگ های امروزی

از جنگ جهانی دوم تا امروز، تقریبا تمامی نبردهای نظامی به دو شیوه ی دور و نزدیک مدیریت می شده اند. در یک شیوه نیاز بوده جنگنده ها از روی زمین یا ناوها بلند شوند و منطقه ای خاص را هدف قرار دهند و در حالت دوم پیاده نظام ناچار بوده علی رغم تمامی خطرات وارد شرایطی ناشناخته و غیر ایمن شود.

در حالت اول اگرچه نیروهای خودی با حفظ فاصله از دشمن، تا حد زیادی سلامت و امنیت خود را تضمین می کرده اند، اما اولا در اثر بمباران های وسیع جان غیرنظامیان زیادی را می گرفته اند و دوما تخریب یک زمین لزوما به معنای فتح آن تلقی نمی شود.

در طرف دیگر ماجرا، همواره این نیروهای پیاده نظام و تفنگ دارند که باید خطر را به جان بخرند و با پذیرش درصد قابل توجهی تلفات، زمین را تصرف کنند. این درست جایی است که هوش مصنوعی قرار است وارد کارزار شود. چیزی ارزشمند تر از حفظ جان نیروی خودی وجود دارد؟

کاربرد هوش مصنوعی

 هوش مصنوعی و آینده ی نظامی دنیا

در روزهای دهم و یازدهم ماه مارس میلادی سال 2015، استانبول ترکیه میزبان اجلاسی بین المللی [2] بود که ضرروت و آینده ی حضور هوش مصنوعی در آینده ی نظامی دنیا را بررسی می کرد. تصویری که از این اجلاس و نوشته های مشابه برداشت می شود این است که کم کم، اگر در آینده بین دو یا چند کشور جنگی صورت بگیرد، ساخته های تکنولوژیک بشر روی زمین در قامت پیاده نظام مقابل هم قرار می گیرند و فرماندهان و سربازان طرف های درگیر، کیلومترها دور تر در حال کنترل و سرویس دهی به عملکرد آن ها هستند .

برای اینکه مساله را بهتر درک کنیم نیاز است روند تاریخی جنگ های دنیا را سریع از نظر بگذرانیم .

بیایید برویم به بیست و سه اوتِ سال 1514 میلادی. سپاه ایران به فرماندهی شاه اسماعیل اول در نزدیکی چالدران مقابل لشگرهای سلطان سلیم عثمانی قرار گرفتند. نتیجه ای این جنگ شد جدا شدن کردستان عراق، ترکیه و سوریه ی کنونی از ایران. حتما می دانید چرا، چون سلاح گرم، توپ و تفنگ نداشتیم .

به بیان دقیق تر وقتی از هوش مصنوعی و تولیدات تکنولوژیک این بخش در حوزه های نظامی و امنیتی سخن می گوییم، بحث بر سر ابزارآلاتی است که می تواند آینده ی نبردهای دنیا را تغییر دهد، درست همانند شرایطی که در چالدران رقم خورد.

تنها نکته ای که در پایان باید مورد تاکید قرار دهیم این است که توجه داشته باشید در این قیاس بالا؛ هوش مصنوعی یک ابزار همه جانبه است که از شناسایی جنگی، نبردهای سایبری، هوایی، دریایی و زمینی را در بر می گیرد.

منبع :

[1] . http://thehill.com/opinion/technology/380472-artificial-intelligence-is-rapidly-transforming-the-art-of-war

  1. https://www.researchgate.net/publication/279751817_New_Directions_in_Military_And_Security_Studies_Artificial_Intelligence_and_Military_Decision_Making_Process

درباره نویسنده

سید عبدالمجید زواری

مدیر اندیشکده روابط بین الملل

خبرنامه اندیشکده روابط بین الملل

با تکمیل فرم زیر،از دست اول ترین اخبار روز دنیا مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • دسترسی به به محصولات ویژه سایت
  • تخفیف در کلیه دوره ها
  • دریافت پشتیبانی برای محصولات
  • بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران

جدید ترین محصولات

سبد خرید