مصاحبه مدیر اندیشکده روابط بین الملل با اسپوتنیک روسیه

اعلام خروج ترامپ از این پیمان بدین معنی است که با پایان جنگ سرد و تغییر معادلات نظام بین الملل، این پیمان دیگر منافع آمریکا را تامین نمی کند و باید به شیوه های دیگری منافع خود را دنبال کنیم.

مصاحبه مدیر اندیشکده روابط بین الملل با اسپوتنیک روسیه در مورد خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد 

اندیشکده روابط بین الملل: ترامپ اعلام کرد که آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج می‌شودوی گفت: “روسیه متأسفانه این پیمان را محترم نشمرده و برای همین ما این توافقنامه را فسخ کرده و از آن خارج می‌شویم”. ترامپ هشدار دار که ایالات متحده توانمندی‌های موشکی خود را گسترش خواهد داد.

به نظر شما خروج آمریکا از این پیمان و تمایل ترامپ به ساختن چنین موشکها بر امنیت ایران چه تاثیری خواهد گذاشت؟

سید عبدالمجید زواری، مدیر اندیشکده روابط بین الملل در این خصوص به اسپوتنیک گفت:

پیشینه پیمان منع موشک های هسته ای میان برد به دوران جنگ سرد و نگرانی از رقابت های تسلیحاتی دو ابرقدرت آمریکا و شوروری باز می گرد که بر اساس آن دو کشور متعهد شدند موشک های با برد 300 تا 3400 کیلومتر خود را از بین ببرند. در آن مقطع هدف از این اقدام تقویت صلح و ثبات در اروپا به عنوان متحد استراتژیک آمریکا تلقی میشد که گام رو به جلویی برای پیشگیری از گسترش سلاح های هسته ای و رویارویی دو ابرقدرت در این زمینه بود.

در شرایط فعلی نیز اعلام خروج ترامپ از این پیمان بدین معنی است که با پایان جنگ سرد و تغییر معادلات نظام بین الملل، این پیمان دیگر منافع آمریکا را تامین نمی کند و باید به شیوه های دیگری منافع خود را دنبال کنیم. هر چند توجیه ترامپ در ظاهر عدم پایبندی روسیه به تعهدات خود را دلیل این تصمیم عنوان می کند اما مرور سوابق وی در خروج از معاهدات و سازمان های بین المللی نشان می دهد که آمریکا با تقویت رویکرد یکجانبه گرایی در نظام بین الملل و تجاری سازی امنیت به دنبال معرفی خود به عنوان قدرت بلامنازع جهانی است و سایر کشورها ناگزیر باید به نظم مطلوب آمریکا تن در دهند.

در شرایط فعلی هم هرچند با خروج آمریکا از این پیمان و تشدید رقابت های نظامی در جهان، غرب آسیا و ایران نیز از آن متاثر خواهند شد، اما به نظر بنده بیش از ایران این اروپاست که از پیامدهای آن زیان خواهد دید و در حقیقت آمریکا با برداشتن چتر امنیتی خود از اروپا و تشدید نگرانی های امنیتی در این منطقه به دنبال افزایش فروش سلاح به کشورهای این منطقه است تا با این ترفند بحران های اقتصادی خود را به تعویق بیاندازد.

البته بالتبع همانطور که پیشتر اشاره شد منطقه غرب آسیا نیز از پیامدهای این تصمیم مصون نخواهد بود و قطعا با تحریک اعراب به خرید تسلیحات بیشتر رقابت های نظامی امنیتی منطقه تشدید خواهد شد، اما با توجه به ملاحظاتی که نسبت به حفظ فاصله تسلیحاتی اعراب با اسراییل باید رعایت شود، بعید است آمریکایی ها، روس ها یا دیگر دارندگان این نوع تسلیحات، حاضر باشند این سلاح ها را در اختیار کشورهای عربی منطقه قرار دهند. بنابراین همانطور که گفتم پیامدهای خروج آمریکا از این پیمان بیش از همه متوجه طرفین اروپایی است و آمریکا از این طریق قصد دارد با وابسته کردن بیش از پیش طرفین اروپایی به خود، امکان هر گونه حرکت مستقل و خلاف منافع آمریکا را از آنها بگیرد

#سید_عبدالمجید_زواری

 

درباره نویسنده

مرتضی احمدی

توضیحات در مورد این مطلب .

خبرنامه اندیشکده روابط بین الملل

با تکمیل فرم زیر،از دست اول ترین اخبار روز دنیا مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • دسترسی به به محصولات ویژه سایت
  • تخفیف در کلیه دوره ها
  • دریافت پشتیبانی برای محصولات
  • بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران

جدید ترین محصولات

سبد خرید