چالش های سرمایه گذاری امارات در اسرائیل

فاطمه کسایی زاده

اندیشکده روابط بین الملل: امارات پس از سفر اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی به ابوظبی در جهت عادی سازی روابط سیاسی و اقتصادی با اسرائیل گام برداشت.
چندی پیش گلوبس گزارش داد: «اخبار خوبی که از سفر هرتزوگ به امارات رسید، صرفا سیاسی و امنیتی نبود بلکه مربوط به حوزه اقتصادی و مبالغ بسیار کلان است». محمد بن زاید تصمیم گرفته است به قولی که به بنیامین نتانیاهو مبنی بر سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در شرکت‌های خصوصی صهیونیستی در زمینه‌های مختلف داده بود، عمل کند. در همین راستا هیاتی متشکل از دبیر کل مجلس سرمایه گذاری بین المللی امارات و معاون دبیر کل امور بازرگانی خارجی در وزارت اقتصاد امارات در جلسه اقتصادی پارلمان (کنست) در اورشلیم شرکت کردند. کنست دارای ۱۲۰ کرسی است. زبان گفتگو در پارلمان اسرائیل عبری است، ولی نمایندگان عرب پارلمان می‌توانند به زبان عربی سخن بگویند و بیانات آنان بلافاصله به زبان عبری ترجمه می‌شود و سخنان نمایندگان عبری‌زبان نیز به صورت هم‌زمان به عربی ترجمه می‌شود.
“سامی ابو شحاده” نماینده عرب پارلمان اسرائیل در جریان نشست مجازی کمیته اقتصادی کنست درباره سرمایه‌گذاری امارات در دو بخش نفت و گاز این رژیم ؛ نمایندگان اماراتی حاضر در این جلسه را به شدت نکوهش کرد.
وی خطاب به هیئت اماراتی گفت:
“کاری که شما انجام می‌دهید خجالت آور است. آیا میفهمید چه میکنید؟ یا اصلا از پیامدهای عادی سازی روابط با اسرائیل اطلاع دارید؟
ابو شحاده بی توجه به تذکرات رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اسرائیل ؛ آفی دخیتر مبنی بر سکوت رو به هیات اماراتی ادامه داد : واضح است که مشکلات بزرگی پیش خواهد آمد، اما اخلاق نقش مهمی در جهان دارد؛ حتی اگر گام های اقتصادی مشخصی برای عادی سازی روابط وجود داشته باشد باز هم اخلاق اساس همه چیز است ؛ شما وقتی شرم نمی‌کنید دیگر هر کاری را انجام میدهید.
نماینده عرب گفت: من می‌خواستم شما را از خطر موضعتان در قبال مسئله فلسطین آگاه کنم. به خدا قسم من فکر می‌کردم امارات عربی و از عرب هاست . رئیس جلسه با ساکت کردن او از هیات اماراتی خواست به صحبت ادامه دهند؛ اقای العرجان ضمن تشکر عذرخواهانه گفت که بنظر میرسد از زمان برنامه ریزی شده برای جلسه عبور کردیم… که ابو شحاده با قطع صحبت وی اظهار کرد: ظاهرا شما از “اخلاق طبیعی” عبور کردید! طبق قوانین بین الملل هرگونه توافقی با دولت رژیم صهیونیستی غیر قانونی بوده و توافق کننده طبق قانون مجرم است عمل شما کار اقتصادی نیست بلکه جنایت است . وی در اخرین جمله افزود: اینکار شما را به زبان عربی “عیب” و شرم آور میگویند.
رئیس این جلسه پس از این اظهارات ابو شحاده را از جلسه بیرون کرد.
اما تبعات بین المللی حقیقی این گام امارات چه خواهد بود ؛ ساخت شهرک های اسرائیلی در فلسطین از ابتدا تا کنون با چالش های قانونی بسیاری مواجه بوده و سازمان ملل همواره مخالفت خود را با شهرک سازی ها اعلام و متن مصوب سازمان ملل تاکید دارد که شهرک های بنا شده در کرانه غربی سرزمین های اشغالی و قدس شرقی و بلندی های جولان کاملا غیر قانونی ساخته شده است
به همین سبب سازمان ملل گامی مهم در راستای رسوایی شرکت ها و سازمان هایی که در شهرک ها فعالیت میکنند برداشت و عملکرد آنان را مغایر با حقوق بین الملل خواند و لیستی از ۱۱۲ شرکت دارای روابط بازرگانی با شهرک های صهیونیستی در کرانه غربی را اعلام کرد که ۹۴ شرکت در اسرائیل و ۱۸ شرکت در شش کشور دیگر بودند.

کارشناسان حقوق بین الملل در امارات مطلعند که با ایجاد روابط سیاسی و اقتصادی با اسرائیل؛ شرکت های اماراتی نیز در لیست فوق قرار خواهند گرفت.
جز آن جنبش های مدنی مرتبط با این اقدامات از جمله کمپین همبستگی با مردم فلسطین BDS «بایکوت و تحریم سرمایه‌گذاری در رژیم صهیونیستی» میان روشنفکران وآزادیخواهان جهان بخوبی اطلاع رسانی میکند.
هزینه سیاسی و فرهنگی این اقدام امارات افکار عمومی جهان عرب را به نکوهش وا داشته و جلسه اقتصادی کنست نمونه کوچکی از این عکس العمل هاست؛ موضوعی که بیش از انتفاع اقتصادی برای اسرائیل مشروعیت و عادی سازی روابط سیاسی در منطقه را به همراه خواهد داشت.

درباره نویسنده

سید عبدالمجید زواری

مدیر اندیشکده روابط بین الملل

خبرنامه اندیشکده روابط بین الملل

با تکمیل فرم زیر،از دست اول ترین اخبار روز دنیا مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • دسترسی به به محصولات ویژه سایت
  • تخفیف در کلیه دوره ها
  • دریافت پشتیبانی برای محصولات
  • بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران

جدید ترین محصولات

سبد خرید