افغانستان در آستانۀ سقوط اقتصادی – اجتماعی

ترجمه: مونا پایانی

به گفتۀ جوزف بورل، دیپلمات بلندپایه اتحادیۀ اروپا، اگر شرایط کنونی افغانستان ادامه یابد و با نزدیک شدن زمستان، این خطر تبدیل به یک فاجعۀ انسانی خواهد شد.

اندیشکده روابط بین الملل: مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا روز یکشنبه گفت که افغانستان با فروپاشی سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی خود روبروست و خطر تبدیل‌شدن به فاجعۀ انسانی را دارد.

جوزف بورل در وبلاگ خود نوشت: پرهیز از بدترین سناریو مستلزم این است که طالبان شرایطی را رعایت کنند که زمینۀ کمک بین‌المللی بیشتر را فراهم می‌کند. بورل می نویسد: «افغانستان با یک بحران انسانی جدی روبروست و پیش‌بینی می‌شود در لبۀ پرتگاه فروپاشی اجتماعی و اقتصادی قرار دارد که می‌تواند برای افغان‌ها، منطقه و امنیت بین الملل خطرناک باشد». از زمان روی کار آمدن طالبان در ماه آگوست، بهای مواد غذایی در این کشور بیش از 50 درصد افزایش یافته است. مسدود شدن 9 میلیارد دلار از دارایی‌های افغانستان که در ذخایر بانک مرکزی خارجی نگهداری می‌شد و برداشت درآمد خارجی باعث تورم شد. به گفتۀ بورل، سیستم بانکی افغانستان تا اندازۀ زیادی فلج شده است و مردم نمی‌توانند پول برداشت کنند. این در حالی است که سیستم بهداشتی کشور – که به شدت به کمک‌های خارجی وابسته بود – در حال فروپاشی است. وی نوشت: «اگر وضعیت ادامه پیدا و با نزدیک شدن زمستان، این خطر تبدیل به یک فاجعۀ انسانی می شود». وی افزود این می‌تواند آغازگر مهاجرت گستردۀ افغان‌ها کشورهای همسایه باشد.

از زمان به قدرت رسیدن طالبان، اتحادیۀ اروپا با 27 کشور کمک‌های بشردوستانه خود را به افغانستان افزایش داده است اما کمک های توسعه‌ای خود را متوقف کرده است؛ اقدامی که سایر کشورها و بانک جهانی نیز انجام دادند. بورل گفت واکنش اتحادیۀ اروپا به بحران بستگی به رفتار مقامات جدید افغانستان دارد و هرگونه از سرگیری روابط نیازمند پایبندی به شرایطی از جمله حقوق بشر است. وی گفت: «این امر بیش از هر چیز نیازمند آن است که طالبان اقداماتی را انجام دهند که جامعه بین‌الملل را قادر سازد تا به مردم افغانستان کمک کند». گزارش‌های گسترده دربارۀ پایمال‌کردن حقوق بشر و جلوگیری از حضور دختران در مدارس موجب شده است خوش‌بینی به تغییر رویکرد طالبان از زمان ادارۀ افغانستان در فاصلۀ سال‌های 1996 تا 2001 رنگ ببازد. بورل هفتۀ گذشته در دوحه پایتخت قطر که نمایندگان طالبان در آنجا حضور دارند با مقامات قطری دیدار کرد. وی گفت تماس‌های قطر با طالبان با هدف تعدیل رفتار آنها انجام شد و از دوحه خواست تا از تماس‌های خود با آنها برای جلوگیری از وقوع «بدترین سناریو» برای افغانستان جلوگیری کند.

منبع: رویترز

درباره نویسنده

سید عبدالمجید زواری

مدیر اندیشکده روابط بین الملل

خبرنامه اندیشکده روابط بین الملل

با تکمیل فرم زیر،از دست اول ترین اخبار روز دنیا مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • دسترسی به به محصولات ویژه سایت
  • تخفیف در کلیه دوره ها
  • دریافت پشتیبانی برای محصولات
  • بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران

جدید ترین محصولات

سبد خرید