کارکردهای هوش مصنوعی در زمینه مسئولیت اجتماعی، سخنرانی مدیر اندیشکده در اجلاس سراسری نشان عالی مدیریت

 

اجلاس سراسری نشان عالی مدیریت با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی روز چهارشنبه 22 آذرماه با حضور مسئولین و کسب و کارهای نمونهمرکز همایش‌های بین‌المللی صدا‌و‌سیما برگزار شد.

اندیشکده روابط بین الملل: در این همایش دکتر بهمنی رئیس سابق بانک مرکزی, دکتر عباس شوکتی معاون مرکز کار ایران, دکتر مریم باقری معاون امور زنان و بین الملل ایران و دکتر زواری مدیر اندیشکده روابط بین الملل حضور داشتند.

دکتر میثم شفیعی دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه تهران به عنوان اولین سخنران همایش تصریح کرد: برای اینکه بتوان در جامعه توصیه ایجاد کرد وجود سه محور طرز فکر ,مهارت و دانش در جامعه بسیار مهم است که کارکرد دانش با دانشگاه, مهارت با صنعت و طرز فکر که با ایجاد چنین همایش هایی صورت میگیرد.

وی ادامه داد: هدفمان در این همایش این بود که برخی افراد نسبت به برخی موضوعات نگرش پیدا کنند و جای دانش و مهارت در اینجا نیست و صرفا طرز نگرش افراد آموزش داده می شود.

این مدرس بازاریابی و کسب و کار تصریح کرد : مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها از جمله موضوعات همایش بود و حرف من این است قرار نیست افراد هزینه کنند و برگشت نداشته باشد و انتظار من این است بدانند این جایگزین تبلیغات و آینده کسب و کارها است که البته در نتیجه توسعه برای خودشان ,جامعه و محیط زیست هم خواهد بود.

شفیعی تصریح کرد : هدف از این همایش ها تقویت آگاهی و ایجاد ذهنیت است که در کنار دانش و مهارت آموزش داده می شود.

پس از ایشان دکتر زواری مدیر اندیشکده روابط بین الملل در زمینه کارکردهای هوش مصنوعی در حوزه مدیریت با رویکرد مسئولیت اجتماعی سخنرانی کردند.

به گفته ایشان مسئولیت اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین عوامل رقابتی در توسعه پایدار شرکت ها، از جمله موارد مرتبط با اخلاق کسب و کار است که شرکت ها فراتر از منافع مالی خود برای صیانت و توسعه جامعه ای که در آن فعالیت می کنند انجام می دهند. بدین ترتیب در عصر هوش مصنوعی هم سازمان ها و شرکت های مختلف از این فناوری می توانند به مثابه ابزاری قدرتمند برای مدیریت منابع، بهینه سازی فرآیندها و بهبود عملکرد خود بهره ببرند که البته در کنار فرصت های بی‌شمار، چالش هایی نیز برای شرکت ها در پی خواهد داشت.

به اعتقاد این پژوهشگر هوش مصنوعی یکی از کارکردهای بسیار مهم هوش مصنوعی این است که می تواند منابع انسانی بهتری را در اختیار مدیران کسب و کار قرار دهد و بواسطه هوش مصنوعی اطلاعات بیشتری در اختیار مدیران قرار می گیرد، همچنین مبحث ارتباط با مشتریان و تعامل با آن ها و تجربه خرید و نظرات را بررسی کند و نهایتا متناسب با خدمات کسب و کار را بهبود دهد. زواری ادامه داد: هوش مصنوعی تصمیم گیری را با سرعت بیشتری انجام می دهد و ارتباط با ذی نفعان, تنظیم خدمات پس از فروش از دیگر کارکردهای هوش مصنوعی است.

این پژوهشگر به چالش های استفاده از هوش مصنوعی هم اشاره کرد و گفت: کاهش وابستگی به نیروی انسانی بواسطه ماشینی شدن خدمات یکی از مهمترین چالش هایی است که می تواند در کنار فرصت های مقطعی، سازمان ها را با چالش مواجه کند. هوش مصنوعی این امکان را در اختیار شرکت ها قرار می دهد تا با احداث خطوط تولید تمام هوشمند مبتنی بر فعالیت رباتها بدون نیاز به نیروی انسانی، حاشیه سود خود را به حداکثر برسانند. با این حال اگر این افراد بدانند که چنین وضعیتی هر چند در کوتاه مدت به افزایش سود آنها منجر می شود، اما در بند مدت با تضعیف جریان درآمدی جامعه، مردم پولی برای خرید محصولات یا خدمات آنها نخواهند داشت و نهایتاً در بلند مدت این خود شرکت ها هستند که متضرر خواهند شد احتمالاً در رویکردهای خود تجدید نظر خواهند کرد.

به گفته ایشان نقض حریم خصوصی و سوءاستفاده از داده های کاربران یکی دیگر از نگرانی هایی است که نهایتاً موجب بی اعتمادی مردم خواهد شد. در شرایطی که هوش مصنوعی از یک سو در بسیاری از حوزه ها وابستگی صنایع و سازمان ها به نیروی کار را به حداقل رسانده، و از سوی دیگر دسترسی به انبوه داده های مشتریان، تحلیل خصوصی ترین لایه های زندگی و شخصیتی افراد را میسر کرده است، چگونگی تعهد شرکت ها و سازمان ها به مسئولیت اجتماعی خود می تواند نقش کلیدی در حسن شهرت و تمایز آنها از دیگر رقبا ایفا کند.

در پایان در این مراسم از چهره های نمونه کسب و کارها تقدیر به عمل آمد و با حضور دکتر بهمنی رئیس سابق بانک مرکزی، دکتر زواری مدیر اندیشکده روابط بین الملل، دکتر شفیعی و خانم دکتر باقری لوح تقدیر و تندیس همایش به مدیران شرکتهای برتر تقدیم شد.

درباره نویسنده

سید عبدالمجید زواری

مدیر اندیشکده روابط بین الملل

خبرنامه اندیشکده روابط بین الملل

با تکمیل فرم زیر،از دست اول ترین اخبار روز دنیا مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • دسترسی به به محصولات ویژه سایت
  • تخفیف در کلیه دوره ها
  • دریافت پشتیبانی برای محصولات
  • بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران

جدید ترین محصولات

سبد خرید