اوکراین آوردگاه رقبای سنتی

دکتر اسدا‌‌‌..‌‌. پازکیان ،پژوهشگر مسایل سیاسی و استاد دانشگاه

اندیشکده روابط بین الملل: در حالیکه سابقه جنگ فی‌مابین غرب با شوروی سابق ،و متعاقبا وارث قدرتمند تجزیه این امپراطوری یعنی روسیه ،از مراحل سه گانه جنگ (جنگ سرد اول،دوم،سوم) و اکنون هم جنگ های پر شدت و ایزایی،چون: اطلاعاتی و امنیتی،سایبری،جاسوسی،نیابتی و… گذشته و هم اکنون غرب با در نوردیدن مرزهای شوروی سابق بعد از تجزیه ،از فاصله مقر اروپایی خود تا روسیه به فاصله (۱۳۰۰ کیلومتر) و رساندن آن به کمتر از یکصد و پنجاه کیلومتر،به واسطه تحریک کشورهای همجوار روسیه به اغتشاش،نا آرامی،جنگ‌،کودتا ،انقلابهای رنگین و…خود را به نزدیکی روسیه رسانده و در صدد تضعیف تنها قدرت متوازن کننده ی تهدیدات خود در سطح منطقه و جهان است،بیکباره قلمهایی،مغفول،بیمورد نگران،جهت مند و به تغافل کشانده (مثل مقاله آیی که در روزنامه جمهوری اسلامی ایران اخیرا چاپ شده و نیز برخی سمپاتهای غرب در داخل) به صرافت افتاده ،و اقدامات واکنشی و تدافعی روسیه،در مقابل هجمه غرب را ،تشدید کننده مناقشه اکراین میدانند.
جالب است بدانید سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو در سال ۱۹۴۹ با حضور دوازده کشور موجودیت پیدا کرد اما متعاقبا با الحاق کشورهای دیگر و یارگیری از میان دولت های حوزه نفوذ سابق شوروی در اروپای شرقی ،تعداد دول خویش را به مرز سی کشور رسانده و البته این اقدام اروپا و آمریکا به منزله تهدید جهان و فتح سنگر به سنگر دولت های غیر غربی است که اکنون بزرگترین موانع مقابل آن ،سه کشور چین ،روسیه و ایران هستند ،که معادلات اقماری و استعماری غرب را بهم ریخته اند و در حال حاضر تمامی مساعی غرب،و‌ایالات متحده تهدید،تضعیف و تجزیه فدراسیون روسیه است.

نشانه های این تهدید را میتوان در ،نقش مستقیم آمریکا در جهت تلاش برای استقرار سپر موشکی خود در نزدیکی فدراسیون روسیه به نیت تهدید و تضعیف بازدارندگی روسیه (استقراردر چک و لهستان ) ،راه اندازی انقلابهای رنگی در گرجستان،اکراین،و قرقیزستان با هدف تحدید مرزهای جغرافیایی و حصر ژیوپلتیکی روسیه،استقرار پایگاههای هوایی خود در کشورهایی مثل قرقیزستان ،تاجیکستان،ازبکستان و….(ماناس،آینی و…) ،اعمال تحریم‌های تجاری و اقتصادی بر علیه روسیه و رهبران و دولتمردان آن،گشایش یک جبهه از نیروهای سلفی-تکفیری در سوریه و عراق با هدف دوئل،نظامی با روسیه در چارچوب جنگ نیابتی و تضعیف توان اقتصادی و دفاعی روسیه از طریق استهلاک توان این کشور و….دید.

این روزها هم کنشگریهای اتحادیه اروپا بعنوان همپالگی ایالات متحده در اقصی نقاط جهان،را در مقابل روسیه با تحریک ایالات متحده می بینید.
رجزهای،نا مشروعی که برخی از پایانه های ناتو مثل ترکیه اردوغان،انگلستان،فرانسه و یار اروپای شأن آلمان،استرالیا و…به نیابت از آمریکا مقابل روس‌ها انجام داده و برایشان گلو می درند،نیز شاهد مثالی از بازیگری مزورانه آمریکاست.
البته در همین فاصله کم از شروع مناقشه ،حجم انبوهی از سلاح‌و‌مهمات نیز به کشور اکراین ارسال نموده و در سطح دیگر شورای امنیت را نیز وجه المصالحه خواست نامشروع خودشان جهت اعمال فشار بر روسیه نموده اند.

جالب است بدانیم دولت دست نشانده اکراین نیز تا کنون با نهایت شدت و سرکوبگری تام در مقابل روس تبارهای اکراینی مستقر در دونتسک،دونباس و لوهانسک برخورد نموده و کمترین حقوق شهروندی را در برابر جمعیت بالغ بر بیست میلیونی روس تبار اکراینی روا داشته و لحاظ نموده است.

حال با چنین دورنمایی که :

اولا:ناتو وارد حیات خلوت روسیه شده
ثانیا: دولت دست نشانده اکراین حقوق جمع انبوهی از شهروندان روس تبار را نادیده گرفته و احزاب کمونیستی و سوسیالیستی را قلع و قمع،نموده و رهبرانشان را تهدید جانی کرده است.

ثالثا:از طریق موسساتی چون:خانه آزادی،و بنیاد اعانه برای دموکراسی ،قطاری از انقلابهای رنگی را تا مجاورت مرزهای روسیه کشانده است.

رابعاً:مخالفین روسیه را در هر نقطه ایی،از آسیای مرکزی تسلیح می نماید.

و نیز با اعمال جنگهای نیابتی ،با هدف تضعیف روسیه در نقاط پیرامونی اش

فتوحات و نیات متجاوزانه اش را علنی نموده و با پروپاگندای،رسانه ایی،در صدد تحریف افکار عمومی جهان از مقاصد استعماری و توسعه طلبانه ی خویش است ،رواست با فرا روایتهای ،غیر واقع چون نگارنده مقاله ی روزنامه‌ ی جمهوری اسلامی به‌ رویدادهای جاری در اکراین نگریست و به دور از خردمندی و عقلانیت ،روسیه را متهم به استعمار و تجاوزگری نمود.

حال آنکه تنها مصداق بارز کنونی استعمار و افساد در جهان ایالات متحده آمریکاست.

درباره نویسنده

سید عبدالمجید زواری

مدیر اندیشکده روابط بین الملل

خبرنامه اندیشکده روابط بین الملل

با تکمیل فرم زیر،از دست اول ترین اخبار روز دنیا مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • دسترسی به به محصولات ویژه سایت
  • تخفیف در کلیه دوره ها
  • دریافت پشتیبانی برای محصولات
  • بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران

جدید ترین محصولات

سبد خرید