بازتاب انقلاب اسلامی ایران در نیجریه:

نادیا درویش، محمد هادی واعظ مهدوی

اندیشکده روابط بین الملل: با گذشت قریب به نیم قرن از پیروزی غرور آفرین انقلاب اسلامی ایران به عنوان  یک انقلاب تمام عیار  به دست پر توان مردمانی حق جو و انقلابی، به نظر می رسد که زمان برای ارزیابی اثرات و بازتاب برون مرزی انقلاب اسلامی فرا رسیده است که آوازه ی آن در سراسر جهان پیچیده است‌.

انقلاب اسلامی به جهت ابتکار و نبوغ در طراحی اهداف و شعار از جاذبه بسیار بالایی بر خورد دار بوده است که واکنش بسیاری از ملیت ها و اقوام برون مرزی را به همراه داشته است.

عوامل موثر در تاثیر پذیری از انقلاب اسلامی ایران:

پیروزی انقلاب اسلامی به سبب ماهیت دینی،سیاسی و معنوی تاثیرات انکار نشدنی بر جغرافیای مرزهای مسلمان نشین جهان بلاخص نیجریه به همراه داشته است در همین راستا کشور نیجریه  با ۲۵۰ قومیت و جمعیت کثیر برای تحقق اهداف خود در مسیر بیداری اسلامی گام نهاده است. آنچه مشهود است وجود نقطه ی عطف میان ایران و نیجریه است‌.

به نظر می رسد کثرت جمعیت مسلمانان در نیجریه و گرایش های مذهبی انحرافی و دستورات تحریف شده ی نا به جا ،دشمنان مشترک مسلمانان ایران و نیجریه، تشابه در عملکرد حکومت پهلوی و نیجریه از جمله عوامل تاثیر گذار انقلاب اسلامی بر نیجریه است .

از همان روز های نخست پیروزی انقلاب اسلامی مردم اقصی نقاط جهان بویژه آفریقا پیام های انقلاب را دریافت نمودند و حرکت های انقلابی خود را آغاز کردند .

شروع حرکت های پرشور انقلابی و مردمی در نیجریه تحقق آمال و آرمان های خود را در راستای اسلام خواهی، احیای اسلام، رشد تشییع و گرایش آرمانگرایی مهدویت،  پیامد انعکاس پیروزی انقلاب اسلامی بود.

شایان ذکر است که انقلاب اسلامی سبب شکل گیری جنبش های اسلامی در این سرزمین شد که اثرات آن در شمال نیجریه در تاسیس دانشگاه های نیجریه و جنبش دانشجویان مسلمان و همچنین پی ریزی مجمع علمای نیجریه مشهود است. انقلاب اسلامی ایران در جغرافیای اسلامی نیجریه بویژه مسلمانان شمال این کشور واکنش های متعددی را بر انگیخت و زمینه ی مبارزه با فساد فزاینده ی سیاسی را مهیا نمود ‌.

حمله ی پی در پی مسلمانان به رژیم فاسد نیجریه فشار های گسترده ای را برای گسترش شریعت اسلام در سراسر کشور مشکلات عدیدی را برای سیاستمداران نیجریایی به وجود آورد.

 شیخ ابراهیم زکاکی رهبر حق طلب و مبارزه جو:

شیخ ابراهیم زکاکی نمونه ی رهبری مبارز و انقلابی می باشد که منشا تلاشهای او متاثر از  امام خمینی (ره) است،  مهم ترین عامل گسترش تشییع و پیروزی در نیجریه محسوب میشود .

او با الهام گرفتن و سر لوحه قرار دادن امام خمینی و تلاشهای مخلصانه جامعه اهل سنت را نسبت به عقاید شیعه آگاه نمود .

شیخ ابراهیم زکاکی به عنوان دبیر کل انجمن دانشجویان مسلمان نیجریه در پردیس اصلی دانشگاه احمدو بلو بود. در سال ۱۹۷۹ به سمت معاون امور بین الملل کمیته ملی انجمن منصوب شد. در ماه های پایان فارغ التحصیلی او آوازه ی پیروزی انقلاب اسلامی در سراسر جهان پیچید و این نقطه آغازین فعالیت های شیخ ابراهیم زکاکی بود. او از چهره های اصلی اعتراض های سراسری دانشجویی بود که مصرانه خواهان ورود و درج قوانین شرع در قانون اساسی نیجریه و تحولاتی جدی در ساختار حکومت نیجریه بود‌ . دامنه اعتراضات وی ابتدا به دانشگاه ها محدود بود اما پس از فراغت از تحصیلی اعتراضات او به شهر ها و روستا ها گسترش یافت و عده ی کثیری از مردم را با خود به همراه داشت همین اقدامات و فعالیت های او سبب زندانی شدن او به اتهام فتنه و اخلال در نظم عمومی گشت . زکاکی در تمام حکومت های نیجریه از اوباستاجو و شاجاری و بورها گرفته تا بابانگیدا و آباچا رنج حبس را تجربه کرده است من جمله زندان انوگو، در حکومت آباچا که او را زندانی و مرکز اسلامی و محل سکونتش را تخریب نمودند .

بااین وجود تظاهرات و اعتراضات همراهان او در آمال و آرمان ها ادامه داشت و سرانجام در ژوئیه ۲۰۱۹ نیز به منظور تقاضای آزادی شیخ صد ها نفر از طرفداران او در خارج از ساختمان های دولتی  تجمع کردند که با حمله وحشی گرایانه پلیس مواجه شدند این  درگیری چندین نفر زخمی و کشته را به جا گذاشت .رهبر جنبش اسلامی  نیجریه اظهار نمود که تا زمانی که از آزادی شیخ زکاکی اطمینان حاصل نشود این تظاهرات ادامه خواهد داشت. این اظهار در حالی بود که شیخ به دلیل شکنجه زخمی و بیمار بود.شیخ زکاکی و پیروان او سبب تحولاتی ارزنده در نیجریه شدند.

پیامد انقلاب اسلامی در نیجریه:

تاسیس مجمع علمای نیجریه گامی مهم در شکوفایی اهداف انقلاب خواهان نیجریه بوده است.

دکتر عمر بیلو دبیر کل این مجمع  اهداف تاسیس و موفقیت های بدست آمده این مجمع را به شرح ذیل اعلام نموده است:

۱.ایجاد وحدت کلمه در میان مسلمانان نیجریه

۲. اعاده حقوقی که در طول سالها سلطه استعمار از مسلمانان  گرفته شده است.

۳. تاسیس و توسعه مدارس در سطح فدرال و ایالتها

۴. تعلیم اجباری معارف اسلامی در کلیه مراکز آموزشی از ابتدایی تا دانشگاه

۵.مساعدت و همکاری با کلیه گروه هاو سازمانهای اسلامی به جهت تحقق اهداف متعالی اسلام

۶.ایجاد آگاهی و رشد فرهنگی مسلمانان و یاد آوری حقوق اسلامی

گسترش تفکر حجاب در زنان:

وزش نسیم انقلاب اسلامی سبب بازگشت حجاب و وقار اسلامی که برای سالها در دبیرستان ها و دانشگاه ها برای بانوان منع شده بود گردید.

مبارزه با بت پرسی و احیای آداب و مراسمات اسلامی:

تاثیر پیام روح نواز انقلاب اسلامی در میان بت پرستان که بیانگر ضعف و فقر اعتقادی ،فرهنگی بود حیرت همگان را بر انگیخت و همگان را مدهوش نمودچرا که تاریخ شاهد اسلام آوردن، احیای آموزه های اسلامی  و بر پایی مراسمات دینی مذهبی همچون برپایی نماز جماعت اعیاد اسلامی و مراسمات سوگواری ائمه بوده است .

دگرگونی در دانشگاه ها و انجمن های علمی :

انجمن دانشجویان مسلمان تمایل دارد که حکومت اسلامی ایران را الگوی ادامه ی راه خود در جهت بهره وری از اهداف اسلامی و سیاسی قرار دهد و رهبران خود را همچون رهبران ایران صالح و شایسته انتخاب نماید . حائز اهمیت است انجمن های دانشجویان مسلمان میزبان برگزاری مراسمات مذهبی نیز می باشد.

احیای امر به معروف و نهی از منکر:

باالگو برداری از انقلاب اسلامی ایران  بسیاری از مسلمانان نیجریه به این نتیجه رسیدند که برای بر پایی انقلاب اسلامی و زنده نگه داشتن سنت الهی تنها یک انقلاب همه جانبه اسلامی، گره گشای مشکلات کشور می تواند باشد و لذا سعی در اجرای سنت خدا پسند امر به معروف و نهی از منکر داشتند شایان ذکر است که در این کشور گروهی معروف به مایتاسیتا که خود را یک جریان اسلامی معرفی می کنند و جود دارند که همانند منافقین ایران عمل کرده و هر از چند گاهی عملیات قتل و غارت را جهت بد نام کردن اسلام انجام میدهند.

احیای مسائل سیاسی روز و آگاهی عموم:

تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی  مردم مسلمانان نیجریه حق تظاهرات و اعتراض نسبت به مسائل خلاف اسلام و هرآنچه خلاف واقع است را نداشتند اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مردم این کشور به خودت جرات اعتراض دادند که خود زمینه ساز پذیرش حکومت لائیک به درخواست مردم و برپایی قوانین به حق اسلامی در ایالات مسلمان نشین بود. از همان دوران  با پیروزی این انقلاب هر سال در روز قدس در پایان ماه مبارک رمضان نیجریه شاهد راهپیمایی با شکوه مردمی بوده است .

مبارزه و مقابله با استکبار جهانی با سر لوحه قراردادن انقلاب اسلامی :

مواضع ضد امپریالیستی و ضد  صهیونیستی انقلابیون ایران برای احیاگران اسلامی در نیجریه، جائیکه در آن سوابق و زمینه های تاریخی برای چنین احساساتی وجود داشت، شدیداً جذابیت یافت، بطوریکه ورود نیروهای استعماری در آفریقای غربی برای مهدویون تجلی نشانه های آخر زمان بود و به نهاد های استعماری به چشم دجال نگریسته می شد و از پذیرش پیمانهایی که حاکمان سیاسی با مقامات استعماری منعقد می کردند، سر باز می زدند.

گسترش مکتب تشییع و پیامد آن:

مواضع ضد امپریالیستی و ضد  صهیونیستی انقلابیون ایران برای احیاگران اسلامی در نیجریه، جائیکه در آن سوابق و زمینه های تاریخی برای چنین احساساتی وجود داشت، شدیدا” جذابیت یافت، بطوریکه ورود نیروهای استعماری درآفریقای غربی برای مهدویون تجلی نشانه های آخر زمان بود و به نهاد های استعماری به چشم دجال نگریسته می شد و از پذیرش پیمانهایی که حاکمان سیاسی با مقامات استعماری منعقد می کردند، سر باز می زدند.

درباره نویسنده

سید عبدالمجید زواری

مدیر اندیشکده روابط بین الملل

خبرنامه اندیشکده روابط بین الملل

با تکمیل فرم زیر،از دست اول ترین اخبار روز دنیا مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • دسترسی به به محصولات ویژه سایت
  • تخفیف در کلیه دوره ها
  • دریافت پشتیبانی برای محصولات
  • بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران

جدید ترین محصولات

سبد خرید