تحقق عدالت جنسیتی

تحقق عدالت جنسیتی

محیا دانش برای اندیشکده روابط بین‌الملل می‌نویسد: واژه عدالت جنسیتی مفهومی چند وجهی است، که شاید هنوز هم بر سر تفسیر آن مناقشات فراوانی باشد. بخش اول این کلمه عدالت است که از دیرباز معنای دقیق و قطعی برای آن پیدا نشده و برخی آن را به مثابه تعادل و تناسب در نظر گرفته‌اند و افرادی در حکم تساوی و انصاف از آن بهره جسته‌اند از سویی دیگر  کلمه جنسیت امروزه واژه‌ای عادی تلقی نمی‌شود چراکه تفاوت بین زن و مرد یک بار سیاسی واجتماعی ویژه که عمدتا در گفتمان مدرن موضوعیت می‌یابد.

نویسنده: محیا دانش، دانشجوی رشته روابط دیپلماتیک – دانشگاه آزاد تهران مرکز

 

تحقق عدالت جنسیتی

اندیشکده روابط بین‌الملل: واژه عدالت جنسیتی مفهومی چند وجهی است، که شاید هنوز هم بر سر تفسیر آن مناقشات فراوانی باشد. بخش اول این کلمه عدالت است که از دیرباز معنای دقیق و قطعی برای آن پیدا نشده و برخی آن را به مثابه تعادل و تناسب در نظر گرفته‌اند و افرادی در حکم تساوی و انصاف از آن بهره جسته‌اند از سویی دیگر  کلمه جنسیت امروزه واژه‌ای عادی تلقی نمی‌شود چراکه تفاوت بین زن و مرد یک بار سیاسی واجتماعی ویژه که عمدتا در گفتمان مدرن موضوعیت می‌یابد.

جدیدترین تحلیل ها و دوره های تخصصی را در کانال تلگرامی اندیشکده روابط بین الملل دنبال کنید. (کلیک کنید)

جدیدترین تحلیل ها و دوره های تخصصی را در کانال اینستاگرامی اندیشکده روابط بین الملل دنبال کنید. (کلیک کنید)

 مدرنیته مفهوم جنسیت را به عنوان یک  چارچوب در گفتمان‌های سیاسی و اجتماعی از جمله لیبرالیسم، مارکسیسم و فمنیسم پیوند زد. گفتنی است که، متفکر بریتانیایی جان استوارت میل در این رابطه ریشه‌های نابرابری علیه زنان را به گذشته‌های دور عنوان کرده، چراکه امروز آن تفکر سنتی در دنیای مدرن مشهود است، زنان نمی‌توانند به آسانی در عرصه‌های مختلف  به‌ویژه حوزه سیاست فعالیت کنند، به باور این فعال سیاسی سده 19 میلادی تبعیض علیه زنان یکی از بزرگترین موانع برای پیشرفت جامعه محسوب می‌شود، وی در همین رابطه خاطرنشان کرده، مردان نباید بدون اطلاعات و آگاهی نسبت به طبیعت زنان ولذا از چه توانایی‌هایی برخوردار هستند حکم صادر کنند، در واقع اندیشه استوارت میل را باید مبداء فمنیسم لیبرال که برابری جنسیتی را مطرح می‌کند تلقی کرد.

براساس مطالب فوق یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش که موجب توسعه یافتگی یک کشور می‌شود، میزان اهمیت و اعتباری است که برای زنان قائل می‌شوند. چراکه برای تحقق توسعه اجتماعی باید به جنس زن به عنوان یک نیروی فعال و به دور هرگونه تبعیض جنسیتی به آن  نگاه شود و  انصاف در مورد تمام نقش‌های اجتماعی بین زنان ومردان  با یک عدالت جنسیتی کامل برقرار گردد.

فعالیت‌هایی شکل گرفته در این حوزه عبارتند از؛  سند دستور کار توسعه پایدار که در سال ۲۰۱۵ به عنوان SDG ، به موضوع برابری جنسیتی اشاره دارد،از آرمان‌های 17 گانه این سند پنج آرمان به تامین برابری جنسیتی و توانمند کردن تمام زنان و دختران در دستور کارقرار گرفته است . در راستای فعالیت‌های جامعه بین ‌المللی به تدوین شاخص های متعدد از جمله، نابرابری جنسیتی ‪که محرومیت زنان را در سه بعد سلامت، توانمند سازی و بازار کار می‌توان اشاره کرد

گفتنی است که کشور ایران در شاخص نابرابری جنسیتی بین ۱۵۵ کشور رتبه ۱۱۴ را به خود اختصاص داد و  در بین ۱۹ کشور منطقه ، ا( قطر ، پاکستان ، عراق ، عربستان ،سوریه ، افغانستان و یمن ) از وضع مطلوب‌تری برخوردار است. عدالت جنسیتی در جهان امروز مفهومی ساده تلقی نمی‌شود و شاخص‌های متعددی برای آن تعریف شده است، کشورها باید در برنامه‌های توسعه خود این موضوع را در اولویت کارهای خویش قرار دهند، چراکه بار سنگین رشد و تکامل جامعه  بر دوش یکایک افراد قرار می‌گیرد.

 

خبرنامه اندیشکده روابط بین الملل

با تکمیل فرم زیر،از دست اول ترین اخبار روز دنیا مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • دسترسی به به محصولات ویژه سایت
  • تخفیف در کلیه دوره ها
  • دریافت پشتیبانی برای محصولات
  • بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران

جدید ترین محصولات

سبد خرید