جنگ اوکراین تجزیه و روندی برای تغییر شکل اقتصادی اروپا و حضور ناتو

وقایع اوکراین یا به تعبیری پیشروی روسیه در شرق اروپا و بازگشایی دروازه ای جدید در اروپا از سال ۲٠۱۶ وبا شروع اتفاقات جزیره کریمه و اشغال آن آغاز گردید. اشغال منطقه کریمه درواقع شروع پیشروی روسیه در پوسته قبلی شوروی در منطقه اروپای شرقی بود که با فروپاشی شوروی در حال پیوستن به اروپا و به تعبیری حوزه ناتو بود.

دکتر بهراد برزین
اندیشکده روابط بین الملل: روسیه پس‌از بحران کریمه و فروکش کردن آتش جنگ کریمه بسیار آرام شروع به اقدامات زیربنایی در شرق و شرق اوکراین و مناطق ” دونستک و لوهانسک “نمود و با فراهم آوردن بستر جدایی طلبی در این مناطق زنجیره‌ای محکم در قالب پشتیبانی استراتژیک و تدارکاتی برای جدایی‌طلبان و مخالفین دولت اوکراین فراهم آورد و عملاً در سکوتی کاملاً اغواکننده جدایی‌خواهان را مورد حمایت قرارداده تا بتواند سیاست منطقه‌ای خود را به پیش برده و فرایند بحران‌سازی و ورود به منطقه اوکراین را تسهیل کند.
از طرفی با فراهم آوردن این بستر اقدامات مؤثری در ارتباط با بلاروس به عمل آورده و پتانسیل منطقه را بنفع خود فعال نمود و همچنین با ورود روسیه به جنگ سوریه و مبارزه جدی با پدیده داعش و مبارزه با گروههای تندرو هم اقدامات خود را در شرق اروپا کم‌رنگ نمود و هم قدرت خود را به‌نحوی به پیش برد که عملاً حضور نظامی در کشورهای دیگر برای روسیه توجیه پیدا کرد.
با عبور از بحران کریمه و جدی شدن بحث جدایی‌طلبان در شرق اوکراین حضور نظامی روسیه به‌جهت انتخاب آقای زلونسکی به ریاست‌جمهوری کشور استراتژیک اوکراین و به وجود آمدن سطح همکاری بلاروس و روسیه در مرزهای اوکراین برای سیاست مداران روسیه توجیه پیدا کرد و اقدامات ناتو برای پیوستن اوکراین به ناتو و اتحادیه اروپا باعث گردید تا روسیه خطر همسایگی با یک کشور عضو ناتو را برای خود متصور گردد و بدین جهات این اصل عینیت پیدا کرد که اشغال نظامی اوکراین می‌تواند وضعیت ژئوپلتیکی روسیه و اروپا را تغییر دهد.
از سویی بازی‌های رسانه‌ای این باور را ایجاد کرد که روسیه قصد اشغال اوکراین را دارد و قصد تغییر شکل حکومتی این کشور و الحاق اوکراین به خاک روسیه در پی خواهد بود. با شروع جنگ در دروازه شرقی اروپا دیدیم که ناتو به شکل کاملاً منحصربه‌فرد سکوت کرد و کمک‌های نظامی به اوکراین فقط در سطح بسیار مقدماتی آن‌هم با سلاح های پیش پا افتاده انجام گردید و از طرفی پیش روی روسیه در خاک اوکراین به این شکل بود که در ابتدا مناطق جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک اشغال گردید و پس از آن سمت جبهه شمال و به‌صورت بسیار ناچیز از سمت دریا و غرب اوکراین بود و از سمت شمال هم صرفا تا نزدیکی پایتخت این کشور یعنی شهر کیف پیش رفته و متوقف شد و سطح اشغال نظامی محدود گردید.
در این بین بحث تحریم‌های اروپایی و آمریکایی روسیه پیش‌آمد و مذاکرات مستقیم بین روسیه و اوکراین در بلاروس آغاز و سپس در ترکیه به نتیجه نهایی رسید.
در این بین تحلیلگران سیاسی می‌توانند با داده‌های پیشرو به این نتیجه برسند که توافق‌های پشت‌پرده و شکل اقدامات به این صورت است که روسیه فقط سطح اشغال کشور اوکراین را متمرکز به شرق این کشور نموده‌است و فقط قصد جداسازی مناطق شرقی اوکراین را در سر دارد و بقیه موارد صرفاً مانوری نظامی برای ایجاد فضایی مخاطره‌انگیز جهت تفاهم برای جداسازی قسمت شرقی کشور اوکراین می‌باشد و به تعبیری ساده‌تر کلیه اتفاقات دیده‌شده و آتی فقط برای تجزیه کشور اوکراین و شکل‌گیری منطقه‌ای در شرق با حکومتی مستقل از دولت آقای زلونسکی و تحت حمایت روسیه خواهد بود.
در حال حاضر توقف پیشروی روسیه در شرق و محکم کردن مرزهای شرقی اروپا با ارسال تجهیزات نظامی پیشرفته کشورهای عضو ناتو دقیقاً این فرایند را به اثبات می‌رساند که اوکراین در منطقه شرقی خود دچار تحلیل و تجزیه گردیده و حضور ناتو در مرزهای روسیه شکست‌خورده است و النهایه سیاست‌های آمریکا و اروپا در کشورهای عضو ناتو به سمتی خواهد رفت که با الحاق سیاست‌های مناسب با روسیه ستیزی سد محکمی در مرزهای با روسیه ایجاد نماید. همچنین با تجزیه و جدا شدن شرق اوکراین دروازه شرقی اوکراین برای مبادلات اقتصادی تنها راه کلیدی است که در اختیار زمامداران روسیه خواهد بود و وضعیت اقتصادی اروپا را در تنگنا قرار خواهد داد.
همچنین در این میان احتمال این غریب به وقوع است که کشوری چون لهستان با پشتیبانی پشت پرده ناتو و بعنوان کشوری بیطرف و حافظ صلح وارد قسمت های غربی اوکراین گردد و سدی محکم در مقابل روسیه باشد و با نمود دخالت خارجی در این کشور وضعیت جنگی روسیه را در نقاط شرقی تثبیت کرده و با پذیرش تلویحی حاکمیت حکومت تحت سلطه روسیه بخش شرقی تجزیه شود و بخش های غربی نیز تحت سلطه آمریکا و اروپا و نهایتا ناتو در بیاید .

درباره نویسنده

سید عبدالمجید زواری

مدیر اندیشکده روابط بین الملل

خبرنامه اندیشکده روابط بین الملل

با تکمیل فرم زیر،از دست اول ترین اخبار روز دنیا مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • دسترسی به به محصولات ویژه سایت
  • تخفیف در کلیه دوره ها
  • دریافت پشتیبانی برای محصولات
  • بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران

جدید ترین محصولات

سبد خرید