دولت بنت در مورد برخورد با ایران چگونه فکر می کند؟

ترجمه: علیرضا فاطمیان ترشیزی

اندیشکده روابط بین الملل:  مسئله ایران یکی از موضوعاتی است که دولت جدید اسرائیل به ریاست نفتالی بنت با آن مواجه است. از یک سو، بنت، نخست وزیر راست افراطی، خود را ملزم می بیند تا گرایش دست راستی خود را در لفاظی های فزاینده در قبال ایران برجسته کند تا پایگاه رای دهندگان راست خود را حفظ کند.

مشارکت او در ائتلافی که شامل (چپ میانه) است علاوه بر مسدود کردن راه پیش رو، اردوگاه اپوزیسیون را به رهبری نتانیاهو که از طریق آن او سعی دارد از عملکرد بنت پیشی بگیرد. که بنت، نتانیاهو را “ضعیف” در قبال ایران توصیف کرد.

از سوی دیگر، رویکرد بنت به آمریکا این است  که «رویکرد ماجراجویانه» را که دولت قبلی اسرائیل برای مقابله با ایران به کار می‌برد، کنار بگذارد و نسبت به رویکرد دولت آمریکا در تلاش‌های فعلی‌اش برای بازگشت به توافق هسته‌ای از طریق مذاکره با تهران در وین انعطاف نشان دهد.

نخست وزیر اسرائیل بنت – که در 27 اوت 2021 با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن ملاقات کرد، متوجه می شود که این حقایق او را ملزم به اتخاذ یک “رویکرد انعطاف پذیر” می کند که این ملاحظات را در نظر می گیرد تا اعتماد را افزایش دهد.

از متحدان در غرب، به ویژه واشنگتن به عنوان یک شریک نزدیک، وارد ماجراجویی های ناگهانی با ایران نمی شود که آنها را شرمنده نکند، همانطور که نتانیاهو انجام می داد.  از سوی دیگر، بنت می خواهد جایگاه خود را در جریان جناح راست افراطی به ویژه با جاه طلبی خود برای جانشینی نتانیاهو در رهبری این بلوک راست پس از اینکه او موفق شد جانشین او در کرسی نخست وزیری شود، حفظ کند.

 در ارتباط با تحولاتی که در حال حاضر در ارتباط با سفر اخیر بنت به واشنگتن (در 25 اوت) در اولین سفر وی پس از به قدرت رسیدن، جایی که موضوع ایران در صدر دستور کار مذاکرات با رئیس جمهور بایدن قرار گرفت، توجه به ویژگی‌های آن مورد نظر قرار گرفت. استراتژی مقابله­با ایران در آینده با توجه به داده های شرایط کنونی از طریق محورهای زیر قابل پیش بینی است.

 داده‌های فعلی و محرک‌های زمینه

 دوره گذشته شاهد تحولات بسیاری در سطح داخلی اسرائیل و همچنین زمینه های منطقه ای و بین المللی بود که در برخی پرونده های زیادی رخ داد که بازتاب های روشنی بر معادله برخورد اسرائیل با موضوع ایران داشت که قابل روشن شدن است.

به شرح زیر است:

1)متغیر داخلی اسراییل: عرصه اسرائیل شاهد دگرگونی های اساسی بوده است که به نوبه خود رویکرد برخورد با ایران را مطابق با مقتضیات تجربه شده توسط ائتلاف دولتی جدید که به دنبال حفظ ثبات و ثبات خود است، تغییر داده است. از تداوم آن در صحنه و روندهای مناقشه در داخل اسرائیل در مورد ماهیت مقابله با تهدید ایران با توجه به وزن نسبی که در نقشه تهدیدات امنیت ملی دولت یهود ایفا می کند. از دیدگاه افکار عمومی اسرائیل.

در زیر مروری بر برخی از متغیرها و ملاحظات داخلی است که در پس‌زمینه تصمیم‌گیرندگان اسرائیلی در تدوین استراتژی آینده در برخورد با موضوع ایران وجود دارد:

 الف- ثبات ائتلاف دولتی و مهار فشار اپوزیسیون:  بنت با هدف اصلی خود در به کارگیری نتایج این نشست در تقویت ثبات ائتلاف دولتی شکننده ای که رهبری آن را بر عهده دارد و در آن نظرات متفاوتی وجود دارد، راهی واشنگتن شد.

حزب نخست وزیر “یامینا” و حزب “امید نو” به رهبری گیدئون سار علیه تلاش واشنگتن برای بازگشت به توافق هسته ای تشدید شده اند، در حالی که احزاب میانه و چپ به سمت فرمول مذاکره به دور از راه حل های نظامی متمایل شده اند.

 از سوی دیگر، بنت به دنبال دور زدن معضل اردوگاه اپوزیسیون به رهبری نتانیاهو است که در مانور خود به پیشی گرفتن از عملکرد دولت جدید در موضوع ایران بستگی دارد، زیرا نتانیاهو عمدتاً بر ابزار فشار خود بر ائتلاف جدید متکی است.

بنت درباره اقداماتش علیه برنامه هسته‌ای ایران با دولت واشنگتن که در حال شتاب است و در پیوستن به توافق «خطرناک» هسته‌ای است، افزود: «نمی‌توانم به پیام ضعیف‌تر و ضعیف‌تری فکر کنم که بتوانیم به ایران بفرستیم. وی به دلیل ناتوانی در رهبری، تمام تلاش خود را برای سرنگونی ایران در ائتلاف انجام خواهد داد .

نتانیاهو در راهبرد خود برای اعمال فشار بر ائتلاف جدید، بر مانور دادن سیاست‌های ائتلاف در هماهنگی با دولت آمریکا در رابطه با رویارویی شکننده با ایران تکیه می‌کند که سعی دارد آن را شاهد نوعی همدستی در چارچوب دولت جدید نشان دهد.

یایر لاپید، وزیر امور خارجه، که متعهد به بازسازی روابط با حزب دموکرات ایالات متحده شد، دولت مستعفی را متهم کرد که به روابط اسرائیل با حزبی که در حال حاضر ریاست جمهوری ایالات متحده را کنترل می کند، آسیب رسانده است.

 این هدف در راستای حفظ ثبات دولت و کاهش فشار اپوزیسیون بر اساس عملکرد دولت در قبال مسئله ایران، در دیدارهای بنت با مقامات آمریکایی در جریان سفر خود به وضوح نشان داده شد تا جایی که وی در دیدار خود با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده که گفت «اسرائیل پس از چهار سال، در کمتر از دو سال دیگر انتخابات دیگری در پیش ندارد» در اشاره ای پنهان به نیاز به حمایت از دولت فعلی و مقابله با شکنندگی و احتمال فروپاشی آن در هر لحظه بر اساس سیاست‌های بی ثبات است.

بنت همچنین توانست از جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده اطمینان حاصل کند که در صورت شکست راه حل دیپلماتیک از طریق برنامه جامع اقدام مشترک، واشنگتن به “گزینه های دیگر” متوسل خواهد شد، که به نوبه خود خشم مقامات ایرانی را برانگیزد و  حضور و تداوم دولت کنونی اسرائیل که نتانیاهو در تلاش است علیه آن تجمع کند، تقویت کرد.

 ب – افکار عمومی و آگاهی فزاینده از تهدید ایران: افکار عمومی اسرائیل به طور فزاینده ای از خطر برنامه هسته ای ایران آگاه می شود، زیرا این بزرگترین تهدیدی است که در حال حاضر اسرائیل با آن مواجه است.  بر اساس آخرین نظرسنجی انجام شده توسط برنامه تحقیقات امنیت ملی و افکار عمومی در مؤسسه مطالعات امنیت ملی (INSS) در دسامبر 2020، 31 درصد از مردم تأیید کردند که برنامه هسته ای ایران تهدیدکننده ترین تهدید خارجی برای اسرائیل است. در حالی که سایر تهدیدها از لیست خارج می شوند.

 نظر عمومی به نفع اقدام نظامی برای مقابله با تهدید ایران بود، زیرا 26 درصد ضرورت اقدام نظامی علیه ایران را در صورت روشن شدن تجدید فعالیت هسته‌ای خود می‌دانستند، مشروط بر اینکه این اقدام با هماهنگی با ایالات متحده علیه ایران انجام شود در حالی که نزدیک به 20 درصد از مردم از اعمال فشار بر ایالات متحده برای یک توافق هسته ای بهتر حمایت کردند.

و 6 درصد از گزینه تحت فشار قرار دادن ایالات متحده برای بازگشت به توافق فعلی و بعضی از اتخاذ تدابیری برای تغییر رژیم در ایران یا باز کردن کانال دیپلماتیک با ایران حمایت کردند.

 ج- ملاحظات امنیت ملی و محاسبات نهاد نظامی: ملاحظات امنیت ملی اسرائیل که توسط ارتش بیان شده است، خود را به عنوان یکی از ارکان اصلی در هر گونه مذاکره بین تل آویو و شرکای آن (واشنگتن) در مورد استراتژی مقابله با ایران تحمیل می کند.

مانور نخست وزیران پیاپی اسرائیل برای دور زدن توافقاتش با واشنگتن در رابطه با ایران با استناد به “مطالعات امنیت ملی” است. در جریان سفر اخیر بنت به واشنگتن، شرکای ائتلاف وی که نماینده ارتش بودند، لفاظی های خود را علیه ایران تشدید کردند تا مرز بین آنچه رهبری سیاسی در واشنگتن در حال مذاکره است، که باید از لفاظی آرام استفاده کند، و آنچه ارتش می تواند انجام دهد. در مسیرهای تشدید  مسیر دیپلماتیک گزینه نظامی را نادیده نمی گیرد.

اظهارات وزیر دفاع اسرائیل، رهبر حزب “کاهول لاوان” بنی گانتز و رئیس ستاد ارتش  آویو کوهاوی که در جریان دیدار بنت بیان شد، نشان داد که کوهاوی تاکید کرد: “پیشرفت در زمینه هسته ای ایران، ارتش اسرائیل را بر آن داشته است تا برنامه های عملیاتی خود را تسریع بخشد.  در حالی که گانتز تأکید کرد که «اسرائیل ممکن است مجبور به اقدام نظامی علیه ایران شود» که این اقدامات با توجه به ابهام در مورد آمادگی رژیم ایران برای امضای توافق و بازگشت به میز مذاکره متفاوت است.

 ناظران بر این باور بودند که این اظهارات «ارتش» اسرائیل را در برابر دولت جدید ایالات متحده قرار می دهد که ائتلاف جدید به دنبال بهبود روابط با آن است و هدف از سفر نخست وزیر اسرائیل کمک به تحقق این امر است.

بنابراین، نخست وزیر بنت در حال حاضر به دنبال اجتناب از این درگیری است که اثرات آن به طور طبیعی به صحنه ثبات ائتلاف خواهد رسید، با توجه به پیامدهایی که ممکن است بر شکاف فزاینده بین شرکای ائتلاف داشته باشد.

دولت کنونی اسرائیل و بایدن، مخالف اردوگاه اپوزیسیون به رهبری نتانیاهو بوده و خواهان بازگشت مجدد او به صحنه نیستند.

 2) متغیر منطقه‌ای و بین‌المللی: برخی متغیرهای دیگر در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی با متغیرهای بافت داخلی اسرائیل ادغام می‌شوند که در تعیین قطب‌نمای برخورد اسرائیل با موضوع ایران تأثیر داشتند. که بارزترین آن‌ها عبارت اند از:

الف- مدیریت دموکراتیک کاخ سفید: تغییر دولت قبلی آمریکا به ریاست ترامپ و روی کار آمدن جو بایدن دموکرات، با توجه به تلاش‌های کنونی واشنگتن، تأثیر آشکاری بر الگوی برخورد اسرائیل با موضوع ایران داشت. بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک که توسط دولت رئیس جمهور اوباما سابق در سال 2015 به دست آمد و بایدن که در آن زمان به عنوان معاون او بود، به نظر می رسد در حال تکمیل مسیر اوباما در زمینه احیای توافق هسته ای با اضافه شدن برخی اصلاحات در مفاد آن و تکیه بر این مسیر به عنوان مؤثرترین مسیر در مقابله با چالش ایران می­باشد.

 این معادله بنت نخست وزیر اسرائیل را وادار کرد تا با توجه به موضع کنونی دولت آمریکا، رویکردی «انعطاف پذیر» در برخورد با ایران شکل دهد که این سیاست، با توجه به نشانه های تعامل در صحنه، از سد بلاغی فراتر نخواهد رفت و از انجام اقدامات خصمانه در داخل ایران که باعث شرمساری واشنگتن و شرکای غربی می شود، همانطور که نتانیاهو انجام می داد، پرهیز کند.

 در این رویکرد، تکیه بر نقشی است که یایر لاپید، شریک ائتلافی، به عنوان وزیر امور خارجه، که رهبری برخی از جنبه‌های روابط آمریکا را بر عهده می‌گیرد، و آنچه در سند در مورد خطوط کلی توافق شده است، وجود دارد.

وزارت امور خارجه به عنوان نهاد هماهنگ کننده در زمینه روابط خارجی دولت اسرائیل، در جایی که توافق شده بود جایگاه دولت تقویت شود، کمک خواهد کرد.  لاپید این موضع منعطف را در راستای چشم انداز آمریکا از طریق اظهارات خود که در اوایل ماه جاری  مبنی بر اینکه «علیرغم عدم حمایت از توافق هسته ای با ایران، برنامه جایگزینی نمی شناسد» بیان کرد.  این امر باعث کاهش درگیری‌ها با دولت جدید آمریکا می‌شود.

 در طول سفر خود به واشنگتن، جایی که بنت گفت که این “روحیه جدیدی از اسرائیل به ارمغان می آورد”، “روحیه افرادی که گاهی نظرات متفاوتی دارند، اما می توانند با همکاری و با حسن نیت، در روحیه وحدت با یکدیگر همکاری کنند”.

 ب- دولت ایران و بن بست مذاکرات وین: یکی از عوامل موثر بر موضع اسرائیل است. در زمانی که دولت جدید ایران با توقف مذاکرات با واشنگتن در وین و عدم تمدید توافق هسته ای با آژانس انرژی اتمی که در ژوئن گذشته منقضی شد، علاوه بر تلاش برای ترسیم قوانین جدید تعامل، به سمت تشدید تنش می رود.

بر اساس آن، آقای رئیسی وضعیت ضعفی را که در دولت رئیس جمهور سابق آقای روحانی وجود داشت، کنار می گذارد و این در حمله اخیر به نفتکش اسرائیلی در نزدیکی خلیج عمان مشاهده شد.

 بازگشت واشنگتن به توافق با شرایط قبلی خود در زمان امضای آن در سال 2015، بدون پاسخگویی به خواسته‌های اسرائیل، یعنی لزوم تمدید دوره زمانی که در آن محدودیت‌هایی بر روند غنی‌سازی مواد هسته‌ای در راکتورهای ایران اعمال می‌شود.نیاز به توقف آزمایش‌های ایران بر روی موشک‌های حامل بمب هسته‌ای می­باشد که هم  اپوزیسیون حمله ای را آغاز نکند، چون ممکن است برخی از احزاب ائتلاف حاکم به آن بپیوندند، به گونه ای که ممکن است منجر به فروپاشی و فروپاشی ائتلاف شود.

 ویژگی های استراتژی اسرائیل علیه ایران

 این متغیرهای قبلی با تصمیم گیرنده بودن اسرائیل در تدوین استراتژی فرضی اسرائیل برای مقابله با چالش ایران حضور داشتند که بنت در دوره گذشته از طریق جلسات فشرده خود با روسای سرویس‌های امنیتی اسرائیل و مقامات دولتی به دنبال آن بود تا آن را تعمیم دهد و دیپلمات‌های فعلی و سابق، برای اینکه سیاست اسرائیل در قبال ایران تغییر نکند. اما بررسی سیاست فعلی با توجه به تغییرات میدانی، با توجه به توضیحاتی که در دیدارهای خود با این مقامات ارائه کرد، گفت: از نظر حضور دولت جدید آمریکا، رکود مذاکرات با ایران و تسریع برنامه هسته‌ای ایران و در نتیجه تحمیل این واقعیت‌ها، خیلی تغییر کرده است.

با توجه به گفتگوهای بنت در روزهای سفرش به واشنگتن با مقامات بلندپایه آمریکایی مرتبط با مدیریت پرونده به رهبری رئیس جمهور جو بایدن، برخی از ویژگی های استراتژی اسرائیل برای مقابله با مسئله ایران با توجه به ارکان زیر نمایان شد.

  • مدیریت موضوع هسته ای از طریق واشنگتن در ازای دریافت کمک های تشویقی: با توجه به آگاهی روزافزون دولت کنونی اسرائیل از توانایی محدود خود در تأثیرگذاری بر توافق هسته ای، ارزیابی های اسرائیل ترجیح می دهد که مدیریت پرونده هسته ای ایران از طریق واشنگتن را حفظ وضعیت خود بداند. وضع موجود خطرناک ترین گزینه برای اسرائیل است. با توجه به ملاحظات داخلی اسرائیل و احتمال استفاده اپوزیسیون از موضع دولت فعلی برای شناسایی موضع دولت فعلی با موضع دولت آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای،  بنت در آخرین سفر خود مشتاق بود که در ازای موضع منعطف خود در همسویی با رویکرد آمریکا، مشروعیت بقای خود را افزایش دهد و از موضع او در مواجهه با فشاری که مخالفان با پیشی گرفتن از عملکرد دولت در قبال پرونده هسته‌ای ایران اعمال می‌کنند حمایت کند. .  این امر در توافق بنت و بایدن در مورد اهمیت کار برای گنجاندن اسرائیل در برنامه معافیت روادید ایالات متحده و همچنین توافق در مورد تعهد واشنگتن به تجدید انبار سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین اسرائیل و گفتگو با کنگره برای اجازه دادن به یک میلیارد دلار منعکس شد. بودجه اضطراری  این بسته‌های محرک فشاری را که دولت کنونی در داخل با آن مواجه خواهد شد، تحت فشار اردوگاه مخالفان به رهبری نتانیاهو کاهش خواهد داد.

 2- ادامه جنگ در سایه و مدیریت درگیری در چند جبهه: به نظر می‌رسد تل‌آویو در تلاش است تا آنچه را که نخست‌وزیر این کشور «مسائل منطقه خاکستری» می‌نامد، حفظ کند که در قلب جنگ سایه‌ای با تهران است. دانشمندان ایرانی با بازتولید تجربه نتانیاهو که اخیراً به استفاده از این عملیات در مبارزات انتخاباتی خود متوسل شد و مقامات وی مسئولیت عملیات خرابکارانه علیه اهداف ایرانی را چه در راکتورهای هسته ای انجام داد یا زیرساخت های هدف قرار دادند، اعلام کردند.  در حالی که بنت تمایل دارد «غیرعلنی بودن» این عملیات را حفظ کند، این عملیات بر علیه بانک اهداف ایرانی در مناطق راهبردی محاصره (سوریه، لبنان، عراق) با هماهنگی قبلی با واشنگتن و متحدان غربی متمرکز خواهد شد.

 3- مهار نفوذ منطقه‌ای ایران: تل‌آویو به دنبال این است که به واشنگتن اطمینان دهد که این هدف مرتبط با مهار نفوذ منطقه‌ای ایران از طریق آنچه «هلال شیعی» نامیده می‌شود، بر سر میز مذاکره با تهران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور قرار دارد.  این را اخیراً نخست وزیر بنت در دیدار با بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به طور غیرمستقیم بیان کرد و در آن تاکید کرد.

دولت جدید ایالات متحده در ابتدای تصدی خود نسبت به این هدف انعطاف نشان داده بود، زیرا آوریل هاینز، مدیر اطلاعات ملی، در جلسه تأیید انتصاب خود در سنای ایالات متحده در 19 ژانویه (2021) تأیید کرد که با آن موافق است.

پرزیدنت بایدن که «ما باید مسائل موشکی بالستیک را که شناسایی کرده و سایر فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌ای که ایران در آن دخیل است، در نظر بگیریم».

 4- گسترش دایره مشارکت های امنیتی با بسیاری از قدرت های منطقه ای: اسرائیل علاوه بر عدم تمدید توافق هسته ای با واشنگتن، تمایل دارد از وضعیت کنونی منطقه ناشی از فرضیه رئیس جمهور تندرو ایران در مذاکرات هسته ای با واشنگتن سوء استفاده کند. یعنی نقاطی که همگی ترس ها و تهدیدات مشترکی را برای بسیاری از قدرت های منطقه ایجاد می کند و بنابراین به نظر می رسد که اسرائیل در آستانه ارائه طرحی برای مشارکت در محوری است که شامل برخی از آن نیروهایی است که به دنبال آن هستند.

برای مهار ایران، مشروط بر اینکه این امر از طریق تقویت همکاری در زمینه‌های سایبری، اطلاعاتی و دفاع موشکی با نیروهای تحت حمایت آمریکا ایجاد شود.

 5- توافق بر روی یک طرح جایگزین (طرح B) در صورت تشدید تنش ایران:

با توجه به ابهامات پیرامون برنامه هسته ای ایران، با توجه به بن بست مذاکرات وین، و عدم تعهد دولت جدید ایران به مفاد برنامه جامع اقدام مشترک امضا شده در سال 2015 و تمایل آن به سرعت بخشیدن به سرعت برنامه هسته ای آن از آستانه هسته ای عبور کرده است که به آن اجازه می دهد به سلاح هسته ای دست یابد و در عین حال تلاش های خود برای غنی سازی اورانیوم را به شدت تشدید کرده است.

 این متغیرها باعث ایجاد تردید در مورد اینکه در صورت حرکت دولت رئیسی به سمت عبور از آستانه هسته ای، ایالات متحده چه خواهد کرد، به خصوص با توجه به تکرار علنی بایدن مبنی بر اینکه ایران «با حضور او» به بمب هسته ای دست پیدا نخواهد کرد، چه خواهد کرد.

دیدار با بنت نخست وزیر اسرائیل  با این حال، این وضعیت بلاتکلیفی و شک و تردیدی که تحمیل می‌کند، دائماً توسط مقامات اسرائیلی، به‌ویژه در سطح دستگاه‌های نظامی ابراز می‌شود که آمادگی خود را برای سناریوی تشدید تنش ایران با آماده‌سازی برای ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ایران تأیید می‌کنند

به نظر می‌رسد واشنگتن در تلاش است تا با این ترس‌های اسرائیلی کنار بیاید و این امر از طریق اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر توسل به «گزینه‌های دیگر» در صورت شکست راه‌حل دیپلماتیک بدون توضیح بیشتر آشکار شد.

بنت در دیدار با بیل برنز، رئیس سیا در 11 آگوست، این ترس را ابراز کرده بود و بر اهمیت همکاری ایالات متحده و اسرائیل در توسعه یک استراتژی مشترک برای سناریویی که در آن ایران تصمیم به عدم بازگشت به آن می‌کند، ازتوافق هسته­ای ابراز نگرانی کرده بود.

 نتیجه

سفر اخیر بنت به واشنگتن پیشرفت بزرگی در رابطه با موضع واشنگتن در مورد بازگشت به برنامه اقدام مشترک (5+1) که توسط دولت اوباما امضا شد، که در آن بایدن در آن زمان – معاون رئیس جمهور بود، ایجاد نکرد.

تمجید از اوباما، رئیس جمهور سابق، ظاهراً با اشاره به تأکید بر این که راه او را در مورد ترجیح رویکرد دیپلماتیک در مقابله با چالش ایران دنبال می کند.

در مقابل، تل آویو دستاوردی جز تقویت روابط دولت فعلی با دولت جدید، به علاوه برخی بسته های تشویقی مرتبط با ارتقای توان دفاعی خود از طریق توسعه انبار موشک های گنبد آهنین و احیای مجدد موضوع نداشت.

از جمله اسرائیل در «برنامه لغو روادید آمریکا»، علاوه بر حمایت از تلاش‌های اسرائیل برای گسترش دایره شرکای خود در منطقه از طریق آنچه «صلح ابراهیمی» نامیده می‌شود، و همه اینها در تلاش برای حمایت از دولت فعلی با این قاطعیت‌های دولت آمریکا برای تقویت مشروعیت بقای خود در برابر فشارهای مورد انتظار اردوگاه مخالفان به رهبری نتانیاهو که هم بایدن و هم بنت نمی‌خواهند او دوباره به صحنه سیاسی بازگردد.

 به نظر می رسد که ایالات متحده هنوز امید خود را در وین از دست نداده است، و بنابراین ممکن است آماده تعهد به طرح جایگزین مورد نظر اسرائیل نباشد، حتی اگر از حمایت غیرمستقیم رئیس جمهور آمریکا در بیانیه خود برای توسل به “گزینه های دیگر” برخوردار باشد. در صورت شکست راه حل دیپلماتیک، این وضعیت عدم اطمینان در مورد برنامه هسته ای ایران و ناتوانی واشنگتن در تحت فشار قرار دادن دولت جدید ایران برای پایبندی به مفاد توافق هسته ای ممکن است ائتلاف دولت اسرائیل را با توجه به حمله احتمالی اپوزیسیون بی ثبات کند، که این امر باعث می شود که این ائتلاف متلاشی شود.

منبع:

https://acpss.ahram.org.eg/News/17232.aspx

درباره نویسنده

سید عبدالمجید زواری

مدیر اندیشکده روابط بین الملل

خبرنامه اندیشکده روابط بین الملل

با تکمیل فرم زیر،از دست اول ترین اخبار روز دنیا مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • دسترسی به به محصولات ویژه سایت
  • تخفیف در کلیه دوره ها
  • دریافت پشتیبانی برای محصولات
  • بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران

جدید ترین محصولات

سبد خرید