ریشه های سقوط بارزانی

دکتر حسن لاسجردی کارشناس مسائل خاورمیانه 
اندیشکده روابط بین الملل: بارزانی با اقدام یکجانبه و به دور از کیاست و ریزبینی سیاسی که انجام داد،عناصر ملی، منطقه ای و بین المللی را علیه خود برانگیخت. همین امر عاملی شد تا بارزانی از صحنه تحولات کنار رود. در خلال چند ماه گذشته و به طور خاص چهل روزی که از همه پرسی اقلیم می گذرد، شاهد بودیم که بسیاری از جریان های داخلی بغداد، احزاب سیاسی و قبایل و قومیت های غیر کردی با طرح همه پرسی مخالفت کردند. در حوزه منطقه ای و بین المللی نیز در کنار مخالفت های گسترده ایران، ترکیه و سوریه، کشورهای فرامنطقه ای و نهادهای بین المللی و برخی سازمان ها نیز نسبت به این اقدام ابراز نگرانی کرده و درباره پیامدهای آن هشدار دادند.
این مخالفت ها در حالی بود که مسعود بارزانی که ریاست اش بر اقلیم از دوسال قبل پایان یافته بود، باید در تاریخ ۱۰ آبان ماه، به طور رسمی قدرت را تحویل می داد و همین امر نیز به لحاظ روانی جامعه کردی را آماده کرده بود تا تغییر و تحول در ریاست اقلیم را بدون هیچ مخالفتی بپذیرند. بویژه که مخالفت های برخی گروه ها از جمله تغییر (گوران) و به طور اخص جوانانی که در خارج تحصیلکرده بودند نیز در مباحثی از جمله قدرت، تعاملات بین المللی، بحث های مربوط به توسعه و دگرگونی سیاسی با رهبر اقلیم کردستان اختلاف نظر عمیقی داشتند که همین امر نیز این ذهنیت را شکل داده بود که تغییر رهبری می تواند سمت و سوی بهتری را به اقلیم کردستان بخشد.
شکل گیری همین ذهنیت عمومی بود که باعث شد، بارزانی در جریان همه پرسی تلاش کند، برخی از اشخاص ذی نفوذ سیاسی و نظامی اقلیم را از میدان به در کرده و حضور خود را در این منطقه محکم کند. او یکشنبه شب نیز به همین سیاست ادامه داد و در سخنان تلویزیونی خود، اتحادیه میهنی را به دلیل آنکه در کرکوک حاضر به مقابله با ارتش عراق و نیروهای مردمی نشدند، به خیانت متهم کرد. این تکروی ها در کنار افشای خبر توافق های پشت پرده و غیر علنی بارزانی با عربستان و رژیم صهیونیستی روند پایان حیات سیاسی بارزانی را تسریع بخشید.
مسعود بارزانی تلاش داشت تا با طرح و اجرای رفراندوم دراقلیم و ترغیب کردها به جدایی از دولت مرکزی، نام خود را به عنوان تنها قهرمان ملی و تک چهره این خطه از کردستان ثبت کند،اما محاسبات اشتباه وی در صحنه سیاسی اقلیم، تنهایی و شکست را برایش به ارمغان آورد. با توجه به سخنرانی یکشنبه شب بارزانی پس از اعلام استعفایش که موید تداوم افکار واگرایانه و تجزیه طلبانه او است، به نظر نمی رسد بازگشتی برای او متصور باشد.
منبع: خبرآنلاین

درباره نویسنده

سید عبدالمجید زواری

مدیر اندیشکده روابط بین الملل

خبرنامه اندیشکده روابط بین الملل

با تکمیل فرم زیر،از دست اول ترین اخبار روز دنیا مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • دسترسی به به محصولات ویژه سایت
  • تخفیف در کلیه دوره ها
  • دریافت پشتیبانی برای محصولات
  • بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران

جدید ترین محصولات

سبد خرید