سزارین مرزهای ژئوپولتیک منطقه توسط صهیونیزم بین الملل، هوشیار باشیم

دکتر اسدالله پازوکیان.مولف .محقق و استاد دانشگاه

اندیشکده روابط بین الملل: وزیر اسبق خارجه کشورمان(ج.ا.د.ظریف) یا به شکل یک تلخند سیاسی و یا متن نگری برخواسته از واقعیت ،اخیرا عبارتی را به نقل از پوتین گفته است ،که دقت در مفهوم این عبارت دلالت صریح بر بسیار از وقایع در سیاست و نظام بین الملل می نماید.

ایشان نقل میکند که ،پوتین گفته است:«اگر روزی آمریکا و غرب خواستار برگشتن به برجام باشند و شما سختگیری کنید ،قطعا دنیا به شما پشت خواهد کرد.»

در دنیای سیاست ،اتحادها.ائتلافها.پیوست ها و گسست ها توسط منافع ملی تعیین می شوند و دوست و دشمن همیشگی در عالم سیاست معنی ندارد.

امروز اما این شرایط در خصوص کشورمان دگرگون شده،و دقیقا مثل اوائل وقوع انقلاب که جهان شرق و غرب بعلت هراس از ماهیت مذهبی انقلاب اسلامی ایران مقابل انقلاب ،متحد و متفق گشتند،مجددا در پوشش های مختلف متفق گشته اند و تصور میکنند که با حصر ژئوپولتیک و درگیر نگه داشتن ایران در اطراف مرزهایش ،میتوانند فضای ارعاب و وحشت را استمرار بخشیده و ایران را در شرایط ایستا و انفعالی نگه دارند.

البته این فرضشان تا حدودی درست است. چون نگاه پیرامونی دلالت به این تراژدی دارد.مرزهای غربی .شرقی‌.جنوبی.شمالی در یک حالت وا همگرایی بسر میبرند.
و حساب برخی از شرکای به اصطلاح راهبردی ما نیز در این میان در خصوص تعامل با ایران در هنگام مناقشات مرزی مابه ازای خارجی ندارد( اشاره به سخنان پوتین در ابتدای سطور و عدم واکنش مثبت چین و روسیه در همین مناقشه مرزی اخیر در مرزهای غربی و دو جانبه بودن متحدین در پیمان شانگهای که هم فاز لیبرالی و هم نگاه شرقی دارند)

چنین فضایی ژئوپلتیک را بصورت مبسوط در اختیار صهیونیزم قرار داده تا با هزینه کرد مالی-اقتصادی و هم دفاعی و امنیتی ،پای جواسیس موساد را به مناطق پیرامونی ایران باز نموده و شخص اردوغان را نیز همپالگی دسایس خویش نماید.

استمرار چنین رخدادهایی حالتی در ارتباط با ناراحتی وزیر اسبق خارجه آمریکا(کاندولیزا رایس ) از شکل گیری گیری نوزایش اسلامی و خاورمیانه شیعی با محوریت ایران در منطقه است.
شکست دیروزشان در منطقه،دقیقا لشگر کشی امروزشان را معنا دار میکند‌.و امروز با تمام قوا و نیروهای نیابتی شان آمده اند تا به زعم خویش با انقلاب اسلامی ایران تسویه حساب نمایند.

دلیل آنهم به توسعه مرزهای عقیدتی-ایدئولوژیک اسلامی در منطقه با مساعی ایران و محور مقاومت به واسطه پذیرش ارادی ملل آزادی‌خواه مجروح از آلام ددمنشانه ی صهیونیزم آمریکایی و قدرت یابی ایران در مرزهای زمینی.فضایی.هوایی و دریایی و نتیجتا بر هم خوردن توازن قدرت است.

نکته حائز اهمیت:

امروز اخباری دال بر تجهیز سی و پنج فروند هواپیمای اف.۳۵ آمریکایی با موشکهای فوق مدرن و هسته ایی با مشارکت اروپا را دریافت نمودیم که قرار است با یک اسکادران قوی به پایش روسیه بپردازند.
در عالم نبرد نا همطراز باید احتمالات را در نظر گرفت.شاید به زعم خام و ناپاک خویش نیم نگاه مبرهنی هم به تنبیه ایران دارند تا در یک فاز غافلگیری همچون حمله به تاسیسات هسته ایی کشورمان و ترور نخبگان هسته ایی و موشکی ما را دچار یک شوک راهبردی نمایند.

تلاش صهیونیستها برای اقناع روسیه جهت تمکین در برابر تغییرات ژئوپلتیک در آسیای مرکزی.رجز خوانی های ترکیه و اهتمام در ساخت و تجهیز ارتش عراق و مشارکت طولانی مدت در استحصال منابع نفت و گاز شمال عراق.حتاکی مقامات امنیتی رژیم منحط صهیونیستی بر علیه کشورمان.اتهام افکنی به ایران در حادثه ترور یک مقام ارشد صهیونیستی در بخش یونانی نشین قبرس.پرده برداری از نقش مستقیم این رژیم در ترور سردار دلها و یارانش با مشارکت دول همپیمان.سخنان اخیر رابرت مالی و آنتونی بلینکن مقامات آمریکایی در قبال پرونده هسته ایی ایران و اتهام افکنی مبنی بر عدم شفافیت کشورمان در این زمینه.سخنان اخیر اردوغان در خصوص مرزهای مشترک ترکیه با ایران.ناتوی عربی.کمک به قدرت گیری مجدد طالبان در افغانستان و ترانزیت تروریسم تکفیری به اطراف مرزهایمان و…..پرده برداشتن از قطعه ای کوچک از پازلی است که اضلاع شیطانی(آمریکا.صهیونیزم.برخی دول مرتجع عربی با همکاری دول مستعد فتنه یعنی ترکیه و آذربایجان) مقابل ما گشوده اند و سعی میکنند ،تا با اکران راهبردهای آمریکایی:

اولا:ما را در اطراف مرزهایمان تحدید حدود نمایند.(در معاهدات ننگین دوران پهلوی بالغ بر ۲۶۷۳۰۰ کیلومتر از مرزهایمان) را جدا نمودند.الان هم با فرضیات متوهمانه آیی چون:ترکستان بزرگ.و کردستان بزرگ.و عربستان بزرگ چشم طمع مزورانه و خائنانه آیی به مرزهای مان دارند.

ثانیا:به زعم ما پاک خویش خواستار ابقای فضای نام امنی.ترس. و ایجاد مزاحمت در اطراف مرزهای ما هستند تا ما را از مدار توسعه و پیشرفت باز بدارند.(اعتراف سوزان مالونی معاون سیاست خارجی بنیاد برو کینگز آمریکا ، که میگوید ما در جنگ هشت ساله عراق بر علیه ایران ۵۷۲ میلیارد خسارت به ایران وارد نمودیم و هزینه اداره دولت ایران را بالا بردیم.و اگر جنگ به ایران تحمیل نمیشد ایران امروز یکی از پیشرفته ترین دولت ها و کشورهای جهان بود)

ثالثا:با عملیات روانی و المانهای مستتر در آن طیفی را از مسیر همراهی با وطن جدا نمایند و ما رابه زعم خویش دچار افت پرستیژ و هژمونی نمایند.

رابعاً:در مسیر سرگرم کردن ایران، به راحتی به قتل و غارت و چپاول دول و ملل اسلامی منطقه مبادرت نمایند و مانع مقابل توسعه طلبی خویش(محور مقاومت ) را از مسیر پیش روی خود بردارند تا جهان و منطقه را در مسیر آمریکایی کردن نگه دارند.

حال آنکه ما در فضای جنگ ما متقارن پتانسیلهای خویش را داریم و برخوردار از عقبه نفوذ استراتژیکی که حزب ا… مقتدر لبنان و دول حصری محور مقاومت در منطقه تنها مصادیق اندکی از این توانمندی می‌باشد.
توصیه نگارنده به استژیستها.تئوریسین ها.ژئوپلتیسین‌ها ی ولایی و متفکر تدقیق در تحرکات شوم‌ صهیونیستها و وهابیت تکفیری جهت ایجاد تلاطمات مرزی و تحلیل آن جهت ارائه به افکار عمومی است تا زمینه هر گونه تحرک شومشان عقیم گردد.

درباره نویسنده

سید عبدالمجید زواری

مدیر اندیشکده روابط بین الملل

خبرنامه اندیشکده روابط بین الملل

با تکمیل فرم زیر،از دست اول ترین اخبار روز دنیا مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • دسترسی به به محصولات ویژه سایت
  • تخفیف در کلیه دوره ها
  • دریافت پشتیبانی برای محصولات
  • بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران

جدید ترین محصولات

سبد خرید