نگرش در هیدروپلتیک آب ایران و جهان

نادیا درویش، محمد هادی واعظ مهدوی

 

نقش آب در سیاست جهان:

 اندیشکده روابط بین الملل: کمبود منابع و مخازن آب شرب در جهان و افزایش روز افزون مصرف آب سبب ورود آب به عرصه رقابت کشور ها و سازمان ها شده است . آب به عنوان جوهراصلی بشریت و مایع حیات ،اهرم شکل دهی روابط اجتماعی و سیاسی میان گروه های اجتماعی در سراسر جهان میباشد .

هدف از این پژوهش واکاوی هیدروپلتیک آب، بیان معضلات بحران آب و ارائه راه حل در راستای به حداقل رساندن آن می باشد.

در جهان امروز، آب به عنوان یکی از موضوعات رفاهی و امنیتی در قطب سیاسی مطرح است .  به طوری که عده ای بر این باورند که جنگ های آینده و خشونت های مدنی و اجتماعی از کمبود آب و مواد غذایی ناشی خواهد شد. با عنایت به چالش هایی که در این زمینه متوجه حکومت ها می شود کمیسیون توسعه پایدار سازمان ملل معتقد است :”بحران آب در دنیا یک بحران حکمرانی است نه بحران کمیابی.

 در سال ۱۹۹۵ نایب رئیس بانک جهانی  اظهار داشت :”جنگ های آینده بر سر آب خواهد بود -نه نفت”.

بحران آب به ویژه در کمربند نیمه خشک و خشک جهان بیش از سایر مناطق نمایان است . عناصری چون افزایش مصرف آب به واسطه ی رشد فزاینده ی جمعیت و توسعه شهرنشینی،گسترش بخش های کشاورزی  و صنعتی ،دگرگونی های اقلیمی، تغییر الگوی بارش و ناکارآمدی سالانه توزیع الگوی مصرف سبب پیشی گرفتن مصرف آب جهانی نسبت به حجم آب های رو زمینی و زیر زمینی می شود.

بر مبنای یافته های موجود زنگ خطر بحران آب دیر گاهی است که به صدا در آمده و در آینده نیز گسترش فزاینده ای خواهد داشت.

در این میان دانش و پژوهش جغرافیایی  این وضعیت را در طیفی  از مناسبات قدرت واحد های سیاسی _فضایی  از مقیاس فرو ملی تا جهانی از همکاری تا هماوردی بررسی می کند.

هیدروپلتیک یکی از شعبات بنیادی ژئوپلتیک است که به مطالعه  و بررسی نقش آب در کنش ها و واکنش های سیاسی در مقیاس گوناگون میپردازد.

ایران نیز به جهت موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در کمربند خشک و نیمه خشک جهان و پراکندگی بارش در موقعیت زمانی و مکانی با بحران کمبود آب همواره دست و پنجه نرم می کند.

ایران همراه با بحران آب و سیاست آبی :

زاینده رود به عنوان عظیم ترین و پر آب ترین رودخانه فلات مرکزی ایران که از قعر کوه های زاگرس مرکزی به ویژه زردکوه بختیاری در استان چهار محال و بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می رود و در نهایت به تالاب گاوخونی می رسد‌ و با داشتن  توانایی بسیار در زمینه های صنعت، کشاورزی  و گردشگری همراه با جمعیت کثیر از اهمیت  بسزایی  برخوردار است . بااین وجود سالهاست که کمبود آب و در نهایت خشک سالی بر این حوزه آبخیز چیره شده است .

و از آن طرف هم به گل نشستن رودخانه های کارون،کرخه، دز  و مارون در ناحیه جنوبی کشور و کاهش 65 درصدی کشت تابستانه در بخش های کشاورزی، شیلات و محیط زیست این منطقه از ایران را بیش از پیش با بحران آب مواجه کرده است .

بحران آب در ایران پیامد سلسله  چالشها و معضلات نشات گرفته  از کمبود آب و استفاده نا به جا از منابع آبی کشور است .

کمبود آب می تواند پیامد دو مکانیسم متفاوت،کمبود آب فیزیکی(عدم وجود منابع کافی و آب طبیعی برای تامین تقاضای یک منطقه) و کمبود آب اقتصادی (پیامد مدیریت ضعیف منابع آب کافی موجود است) باشد.

دغدغه ها و تنش های اصلی ایران در خصوص بحران آب تغییر پذیری اقلیمی وسیع، توزیع نامناسب آب و اولویت بعدی توسعه اقتصادی را در برمیگیرد. شایان ذکر است که با توجه به روند افزایش جمعیت و افزایش مصرف در کشور سرانه آب تجدید شده اکنون حدود “1800”مترمکعب است که در حال نزدیک شدن به “آستانه بحران” یعنی کمتر از “۱۷۰۰”مترمکعب می باشد و در حال حاضر تعداد”۱۱”استان  کشور در مرحله پایین تر ازآستانه ی مذکور قرار دارد.

چشم انداز بحران آب در آتیه ی ایران:

در سال ۱۴۰۴ نیز سرانه آب تجدید شده ی کشور به ۱۵۳۰ متر مکعب خواهد رسید و تعداد۱۳استان در مرحله بحران قرار خواهد گرفت .در این بین وضعیت استان تهران  به جهت پایتخت کشور و قطب جمعیت کشور با سرانه “۱۰۰”مترمکعب به مراتب بحرانی تر خواهد بود .

این بحران هیدروپلتیکی می تواند با پیامدهای اقتصادی _اجتماعی و زیست محیطی خود امنیت ملی را به مخاطره افکند.

و در انتها شایان ذکر است حل بحران کم آبی در سطح خرد و کلان  عزم راسخ  برای مدیریت آب، همکاری نیروهای متعهد  و متخصص، فرهنگ سازی  و اصلاح الگوی مصرف در بخش های خانگی ،کشاورزی و صنعت را می طلبد.

درباره نویسنده

سید عبدالمجید زواری

مدیر اندیشکده روابط بین الملل

خبرنامه اندیشکده روابط بین الملل

با تکمیل فرم زیر،از دست اول ترین اخبار روز دنیا مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • دسترسی به به محصولات ویژه سایت
  • تخفیف در کلیه دوره ها
  • دریافت پشتیبانی برای محصولات
  • بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران

جدید ترین محصولات

سبد خرید