چالش‌های مشارکت زنان در عرصه سیاست

محیا دانش در یادداشتی برای اندیشکده روابط بین‌الملل می‌نویسد: در جهان امروز یک جامعه برای رسیدن به رشد و توسعه سیاسی، به مشارکت حداکثری اعضایش نیازمند است، در همین راستا زنان بخش قابل توجهی از این جمعیت را تشکیل می‌دهند،که در نظام اجتماعی و مشارکت در توسعه سیاسی کشورها از نیروهای تاثیرگذار محسوب می‌شوند.

نویسنده: محیا دانش، دانشجوی رشته روابط دیپلماتیک – دانشگاه آزاد تهران مرکز

اندیشکده روابط بین الملل: در جهان امروز یک جامعه برای رسیدن به رشد و توسعه سیاسی، به مشارکت حداکثری اعضایش نیازمند است، در همین راستا زنان بخش قابل توجهی از این جمعیت را تشکیل می‌دهند،که در نظام اجتماعی و مشارکت در توسعه سیاسی کشورها از نیروهای تاثیرگذار محسوب می‌شوند، در همین رابطه اکثر جوامع سعی بر این دارند که برای بهبود حضور سیاسی زنان اقدامات لازم را فراهم کنند و موانع بر سر راه فعالیت آنان را در سطوح مختلف کاهش دهند . این نوشته در ادامه سعی دارد موانع ومشکلات حضور زنان در عرصه سیاست را مورد تحلیل و بررسی قراردهد.

جدیدترین تحلیل ها و دوره های تخصصی را در کانال تلگرامی اندیشکده روابط بین الملل دنبال کنید. (کلیک کنید)

جدیدترین تحلیل ها و دوره های تخصصی را در کانال اینستاگرامی اندیشکده روابط بین الملل دنبال کنید. (کلیک کنید)

نگرش سنتی مردان نسب به حضور زنان در جوامع همچنان به قوت خود باقی مانده است، که این امر بر مسئله حقوقی زنان تاثیرمنفی می‌گذارد. گفتنی است که، زمانی‌که حتی برخی از دانشمندان دوران کلاسیک و معاصر حق و حقوقی را برای مشارکت زنان در جوامع سیاسی قائل نشدند، همین امر تا حدود زیادی سبب شده تا مردان عرصه سیاست را مختص به خود بدانند. فرهنگ سیاسی را می‌توان از دیگر عوامل بازدارند حضور زنان در عرصه سیاست نام برد، درواقع نگرش افراد نسبت به ساختار، سیستم ونظام سیاسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در همین رابطه برخی معتقدند که زنان سنتی نمی‌توانند در عرصه سیاست نقش آفرینی کنند یا درباره رویداد اجتماعی نظر بدهند، چراکه براساس فرهنگ شکل گرفته زنان تابع دیدگاه مردان اعم از پدر، برادر و همسر خود هستند یا به عبارتی دیگر  ذهنیتی در زنان شکل گرفته که سیاست مختص مردان است. زمانی‌که چنین دیدگاهی شکل می‌گیرد، جایگاه و نقش اصلی زنان در جامعه به سمت بچه‌داری، خانه داری و از این قبیل مسائل سوق داده می‌شود تا دیگر ذهن آنان درگیر مسائلی دیگر نشود، در کشورهای توسعه یافته با به کار گیری وسائل ارتباط جمعی و افزایش آگاهی افراد جامعه نسبت به این موضوع زنان در عرصه‌های سیاسی نقش پررنگ‌تری ایفا می‌کنند، در چنین جوامعی فرایند تعلیم و تربیت از همان ابتدا  حقوق اساسی و اجتماعی دختران را به آنان یادآور می‌شود، همین امر سبب شده تا مشارکت زنان در عرصه سیاسی در مسیر روبه رشدی حرکت کند. گفتنی است که، ایجاد امکانات و شرایط لازم ، تغییر نگرش منفی مردان و ارائه فرهنگ سیاسی درست با حفظ حق وحقوق زنان می‌تواند تاثیر بسزایی در آگاهی و اثربخشی سیاسی آنان در جامعه داشته باشد، که این امر نیازمند یک بسیج عمومی در بخش خرد و کلان جامعه است.

درباره نویسنده

سید عبدالمجید زواری

مدیر اندیشکده روابط بین الملل

خبرنامه اندیشکده روابط بین الملل

با تکمیل فرم زیر،از دست اول ترین اخبار روز دنیا مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • دسترسی به به محصولات ویژه سایت
  • تخفیف در کلیه دوره ها
  • دریافت پشتیبانی برای محصولات
  • بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران

جدید ترین محصولات

سبد خرید