چرا باید به روسیه امروز نگاهی متفاوت داشت؟

دکتر اسدا.‌‌.. پازوکیان.نویسنده و تحلیلگر مسایل سیاسی و بین المللی

اندیشکده روابط بین الملل: با گذشت چند روز از شروع جنگ‌ روسیه با اکراین ،شاهد هجمه تمام عیار ،دیپلماسی دلار به روسیه،واحد پولی آن و بازار عرضه تقاضا برای ،کالاها و خدمات روسی از جانب غرب و متحدانش بر علیه روسیه هستیم.

ایالات متحده ،با هوشمندی تمام ،و مبتنی بر بیشینه سازی منافع ،با بهره گیری از مفروض ها و مفاد ،نظریه مکتب اثباتی یا تحصلی،در حقوق جزا ،به دنبال متهم و مجرم نشان دادن دیگر کنش‌گران ،عرصه سیاست و بهره گیری از بی ارادگی ،متحدین تحت نفوذ خود در عرصه های سیاسی ،اقتصادی،دفاعی و امنیتی است.
و جالب آنکه قاطبه دول دنیا را در کنار خود و همراه با خود دارد.
در همین بحران کنونی اکراین ،علی رغم دیپلماسی اعلامی ولادیمیر پوتین ،در عدم حمله به مناطق شهری و سکونت انسانی ،و صرفا خلع سلاح ،نظامی ارتش اکراین،باز هم شاهد ،رویه های متناقض ،ایالات متحده ،در نگاه به صحنه وقایع و تبلیغ ،ناصحیح آن و بردن مسأله به سمت تاثیر گذاری مهندسی شده بر افکار عمومی مردم دنیا هستیم.

شاهد مثال آن بهره گیری کاخ سفید ،از رکن عمومی سازمان ملل متحد (مجمع عمومی) به جای شورای امنیت هستیم.و بهانه کاخ سفید در این مورد ،خنثی سازی تصمیمات شورای امنیت با وتوی،روسیه و محتملا چین است.

در صورتیکه :

-کاخ سفید از سال ۱۹۴۵ به بعد علی رغم ابطال نظرش در بسیاری از مواقع در شورای امنیت با اعمال حق وتوی برخی از اعضاء،اما اصلا به آن اعتناء،نکرده و به رویه ضد صلح و امنیت جهانی خودش استمرار بخشیده است و اصلا نگاه کاخ سفید به سازمان ملل متحد و ارکانش،ابزاریست.(نمونه آن محکومیت شهرک سازی ،صهیونیست ها و ،وتوی ایالات متحده و حمایت نا مشروع از صهیونیست ها.نمونه دیگرش جنگ‌ ایران و عراق و اعمال موضع دوگانه سازمان ملل به نفع رژیم بعثی با حمایت کاخ سفید )

-کاخ سفید به لحاظ فضای استبداد اکثریتی،حاکم‌ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد(به لحاظ غلبه حاکمیت دلارهای نفتی عربستان سعودی و یارانش در مجمع عمومی سازمان ملل ) ،مطمئن است که فضای عینی و عملی محکومیت موثر روسیه ،در دستانش است و البته تصور درستی است.چون تا کنون عربستان صرفا نقش گاو،شیر ده ،بی فهم و شعور را برای کاخ سفید ایفا نموده که وظیفه اش صرفا تبعیت محض از کاخ سفید است.و ما این مسأله را در مصاحبه ی یکسال و نیم پیش بن سلمان شاهد هستیم که در پاسخ به خبرنگاری گفت:برای ما صرفا منافع ملی مهم است،حال به هر شکلی تامین شود.

-بعلاوه نگاهی به ساختار عملکردی ،جناح بازها و کبوترها (جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها) ،موید رویه های عموما تهاجمی و جنگ افروزانه ،جمهوریخواهان و پیشرانه های جنگ‌ نرم و تکنیک‌های ،مدیریت صحنه دموکرات‌ها ست (صحنه گردان تاریکی مثل عروسک خیمه شب بازی ) و حال آنکه ،به تعبیر مولف ،کتاب دموکرات و جمهوریخواه ،دو روی یک سکه (دکتر علی خداوردی) ،اصل مسلم برای کاخ سفید اعمال حاکمیت ،بلا منازع و رقیب در جهان است.

در سمت دیگر مساله،پوتین قرار دارد که ،فردی بشدت حرفه ایی،در تنظیم مناسبات با جهان جهت تامین منافع روسیه ،بدون توسل به جنگ و ستیز،می باشد.تا جاییکه ،تمامیت سرزمینی روسیه به مخاطره نیفتد.

و امروز،با حضور ناتو ،در مجاورت مرزهایش این امنیت به مخاطره افتاده ،است.علی الخصوص با موضع اخیر زلنسکی رئیس،جمهور کمدین و غربگرای اکراین،که از مخفیگاه خویش علی تلظاهر در نزدیکی کیف، بدنبال ،تسلیح بیشتر شبه نظامیان اکراینی با سلاح و مهمات پیشرفته غربی ،جهت کشاندن جنگ به درون شهرها و خلق صحنه ی فرسایشی چون ،سوریه و عراق ،برای استهلاک توان روسیه و آسیب زا نمودن ،امنیت سرزمینی روسیه است.

حداقل ظاهر نشست دیپلماتیک نمایندگانش در مذاکره با روس‌ها موید این مطلب هست.چون بصورت غیر رسمی و در قامت مردان جنگی در مذاکره حاضر شدند.

موارد دیگر همچون:کارشکنی ایالات متحده ،در عبور خط لوله گاز نورد استریم،از خاک‌ اکراین و آلمان ،با این جنگ افروزی اخیر،جهت جلوگیری از نزدیکی بیش از اندازه ،آلمان به روسیه و تاثیر تغییر جغرافیا و ژیوپلتیک،به واسطه این تعامل در آسیای مرکزی و قفقاز و اتحادیه اروپا،محرومیت مردم شرق اکراین از حقوق اولیه ی،شهروندی توسط حاکمان ،کیف ،و انقلابات رنگی آمریکایی-صهیونیستی در کشورهای اطراف روسیه با هدف تضعیف روسیه و…‌‌ قبلا مورد پردازش و تحلیل قرار گرفته است.

پوتین به دنبال کشور گشایی نیست،اما خواستار ،تقویت هژمونی خویش در مقابل تک تازی‌های ایالات متحده،با هدف متوازن سازی قدرت و وحشت است.
تا مرزهایش توسط ناتو با پشتیبانی عامدانه ی ،کاخ‌ سفید قرار نگیرد.

و آمریکا به هر اقدام حرام،و مکروهی جهت پیشبرد مقاصد پشت پرده خویش ،در این بحران جاری ،مبادرت خواهد نمود.

درباره نویسنده

سید عبدالمجید زواری

مدیر اندیشکده روابط بین الملل

خبرنامه اندیشکده روابط بین الملل

با تکمیل فرم زیر،از دست اول ترین اخبار روز دنیا مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • دسترسی به به محصولات ویژه سایت
  • تخفیف در کلیه دوره ها
  • دریافت پشتیبانی برای محصولات
  • بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران

جدید ترین محصولات

سبد خرید