وزیر راه و شهرسازی ؛”ایران راه” دروازه ورود به سرزمین فرصت‌های ترانزیتی ایران

وزیر راه و شهرسازی با اعلام آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی به ترکمنستان، گفت: طرح “ایران راه” دروازه ورود به سرزمین فرصت‌های ترانزیتی ایران محسوب می‌شود.

 

اندیشکده روابط بین الملل: مهرداد بذرپاش در مراسم افتتاحیه هفدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان، اظهار داشت: از میزبانی گرم کشور همسایه دوست و برادر ترکمنستان به ویژه آقای سردار بردی محمداف، رئیس جمهور قدردانی می‌کنم.

وی افزود: بر این باورم دو رویداد مهم، جاری هفدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی و پانزدهمین نمایشگاه تخصصی ایران در عشق آباد نقطه عطفی در مسیر تقویت و توسعه روابط همه جانبه اقتصادی بین دو کشور است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: طی دو سال اخیر عزم و اراده طرفین برای افزایش روابط بیش از گذشته ملموس و مشهود بوده است.

بذرپاش تاکید کرد: روابط دو کشور به واسطه پیوندهای تمدنی‌، تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، قومی و دینی و همجواری ژئوپلیتیک و ژئواکونومیکی و از سویی تجربه روابط موفق دیپلماتیک و تعاملات سازنده بازیگران دولتی و فعالان بخش خصوصی در عرصه اقتصاد و تجارت بر پایه ظرفیتها و منافع مشترک عظیم فراتر از همسایگی به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای به عنوان کشور خویشاوند است.

وی ادامه داد: پیوندها و اشتراکات با توجه به رویکرد سیاست همسایه محور و توسعه روابط همه جانبه اقتصادی با همسایگان به عنوان اولویت دولت سیزدهم و تأکید رئیس جمهور در این خصوص فضای امیدوارکننده‌ای را جهت تقویت نقش آفرینی مشترک دو کشور در تحولات اقتصادی و تجاری منطقه ای و بین المللی فراهم کرده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با ابتکارهای مشترک جایگاه دو کشور به عنوان بازیگران و شرکای راهبردی و قابل اعتماد در تحولات و تثبیت، تقویت و به صورت روزافزون می‌تواند ارتقا یابد.

بذرپاش بیان کرد: از جمله این ابتکارات در عرصه حمل ونقل لجستیک و ترانزیت ابتکار ایران را (IRAN-RAH) است که حدود ۶ ماه از طرح آن از سوی جمهوری اسلامی ایران در رویدادها و نشست‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اقتصادی، تجاری و ترانزیتی از جمله نشست اخیر وزرای حمل و نقل اکو در تاشکند می‌گذرد.

وی تاکید کرد: واژه «راه» در زبان فارسی همزمان هم به معنای راه و هم راه حل است. لذا “ایران راه” به این معنی است که ایران هم به عنوان راه و هم راه حل برای پیوندهای امن و مقرون به صرفه‌ی اقتصادی برای رقابت سازنده و مشارکت بازیگران ذینفع در عرصه ترانزیت و لجستیک نقش آفرینی خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای این فرصت را خواهند داشت که با استفاده از مسیرها، امکانات و ظرفیت‌های ایران بخش عمده‌ای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.

بذرپاش با بیان اینکه ایران راه به عنوان دروازه ای به سرزمین، فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و مبنایی محکم و امیدبخش برای تحول در مناسبات حمل و نقلی و ترانزیتی دو کشور و ارتقای همکاری‌ها است.

وی ادامه داد: با توجه به اصولی که حاکم بر ایران راه است. قطعا شراکت‌های دوجانبه ایران و ترکمنستان در همه ابعاد اقتصادی و تجاری تقویت خواهد شد و این شراکت مبنایی برای شراکتهای راهبردی دو کشور با سایر کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای در مسیرهای شرقی غربی و شمالی جنوبی خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ایران در ماه‌های اخیر از پیوستن ترکمنستان به کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال- جنوب و تراسیکا استقبال می‌کند.

بذرپاش گفت: در حاشیه اجلاس اخیر وزرای حمل و نقل اکو در تاشکند، توافق کلیدی چهار جانبه تشکیل یک دالان چند وجهی بین المللی چین- اروپا از مسیر ازبکستان- ترکمنستان- ایران- ترکیه امضای مبادله شد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ایران در ماه‌های اخیر از پیوستن ترکمنستان به کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال- جنوب و تراسیکا استقبال می‌کند.

بذرپاش گفت: در حاشیه اجلاس اخیر وزرای حمل و نقل اکو در تاشکند، توافق کلیدی چهار جانبه تشکیل یک دالان چند وجهی بین المللی چین- اروپا از مسیر ازبکستان- ترکمنستان- ایران- ترکیه امضای مبادله شد.

وی گفت: راه‌اندازی مسیر شرقی- غربی، چین- قزاقستان- ترکمنستان- ایران- اروپا را از طریق رایزنی با طرف‌های چینی، قزاق و ترکمن پیگیری خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی فعال‌سازی کریدور عشق آباد و رونق و تجاری‌سازی آن را با همکاری دیگر اعضا به ویژه ترکمنستان به عنوان طرف امین این توافق‌نامه از برنامه‌های کشورمان عنوان کرد.

بذرپاش بیان داشت: توسعه همکاری‌ها و شراکت‌های خزر- مبنا از طریق توسعه مراودات دریایی و بندری و حمل و نقل ترکیبی با ترکمنستان در شرق به غرب و شمال به جنوب دریای خزر را پیگیری می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی از آمادگی ایران برای صرو صدور خدمات فنی- مهندسی و مشارکت در توسعه زیرساخت‌های ترکمنستان به ویژه پروژه‌های جاده‌ای مرو- سرخس و اینچه برون- ترکمن باشی خبر داد.

بذرپاش گفت: از برنامه‌های مشترک برای توسعه تبادلات حمل و نقل و تسریع و تسهیل زمان، هزینه‌ها و تعرفه‌ها در پایانه پایانه‌های مرزی، جاده‌ای، ریلی و بنادر و در قلمرو هر یک از کشورها استقبال و حمایت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: عزم و اراده راسخ دو کشور برای ایجاد تحول و جهش در مناسبات همه جانبه اقتصادی به ویژه در بخش‌های تجارت، حمل و نقل و ترانزیت، نفت، گاز، برق و خدمات فنی مهندسی است.

درباره نویسنده

نسیم نیکخواه

خبرنامه اندیشکده روابط بین الملل

با تکمیل فرم زیر،از دست اول ترین اخبار روز دنیا مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • دسترسی به به محصولات ویژه سایت
  • تخفیف در کلیه دوره ها
  • دریافت پشتیبانی برای محصولات
  • بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران

جدید ترین محصولات

سبد خرید